”Nya Suzuki Swift – årets småbil och bästa köp”

I Teknikens Världs stora småbilstest utsågs nya Suzuki Swift till testvinnare och Aftonbladet Bil tyckte att nya Swift var ”Bästa köp”. Nya Swift är en fröjd att köra, ger mest valuta för pengarna tack vare extra allt i utrustningsväg med finesser som klimatanläggning, autobroms, farthållare och backkamera som standard. Testvinnaren finns att provköra hos en Suzukihandlare redan nu, men den stora mängden bilar kommer till Sverige i september.

Suzuki Swift mötte tuffast möjliga motstånd i testerna. Eller vad sägs om följande kvintett småbilsgiganter: Hyundai i20, Citroën C3, Kia Rio, Seat Ibiza och Toyota Yaris. Tidningarna skrev också om de senaste årens trender som handlar mycket om säkerhet och utrustning – och att en småbil måste se läcker ut för att sälja. Tidigare accepterade de flesta att en småbil var enkelt utrustad, men idag kräver många samma finesser som i en stor bil. Något som verkligen Suzuki Swift är ett rullande bevis på!

När testpatrullen satte Suzuki Swift under lupp konstaterade de att ”den tredje och helt nya generationen håller stilen. Både utseendemässigt och genom att leverera ett sportigt alternativ i småbilsklassen.” De noterade också att ”låg vikt och kort hjulbas ger gokart-känsla vid inspirerad körning”.

Teknikens värld genomförde också sitt klassiska ”älgtest” där nya Swift lyckades bra, mycket tack vare att ”de fina vägegenskaperna paras med ett bra kalibrerat antisladdsystem”. När det gällde säkerheten rent generellt var testarna också mycket nöjda med nya Swift, bland annat skrev man så här: ”Mest omfattande säkerhetsutrustning av de testade bilarna. Bra broms.” Testlaget gillade att autobroms är standard över hela linjen och att det i Inclusivepaketet ingår filbytes-, trötthetsvarnare och helljusassistans samt ”en hel del flärd och komfort”.

Teknikens Värld tyckte också att kupéutrymmet är bra med tanke på karosslängden (3,84 meter) och att baksätet har en acceptabel takhöjd, avsevärt bättre än Citröen C3, till exempel.

Det slutliga omdömet lyder:
”Sammantaget är Swift en trevlig bekantskap i småbilsklassen. Om du uppskattar de kompakta yttermåtten och pigga vägegenskaper har den definitivt något att tillföra. Dessutom är Swift den mest välutrustade bilen i testgänget, samtidigt som den är billig att både äga och köpa.”

Källa: Teknikens värld rr 12/2017 & Aftonbladet Bil juni 2017

Elisabeth Cronqvist Artiklar

”Suzuki Ignis är en underhållande krabat!”

Under våren 2017 rullade nya Suzuki Ignis ut på de svenska vägarna. Motortidningen auto motor & sport skrev bland annat i nr 4/2017 att ”grejen med den här bilen är att den är kvick, alert och väldigt smidig att flänga runt med. Praktisk i staden och kul på landet.”

Tidningen skrev också att det var som en tidsresa att köra nya Ignis:

”Bilen har den gamla skolans körkänsla med närvaro i styrning, drivlina, chassi och ljud. Du känner kontakten med sugmotorn, och den gillar varv. Den femväxlade manuella lådan löper som på en GTI från 90-talet. Man kör Ignis.”

90-talsreferensen till GTI tar vi som en komplimang – viktigt är dock att påpeka att det stämmer att Ignis är fylld med sprittande körglädje, men också fullproppad med ny, spännande teknik som gör den till en smart, säker och suv anno 2017.

Motorjournalisterna på auto motor & sport funderade också om det kunde vara världens minsta suv? Det finns åtminstone inte många suvar som kan konkurrera med kombinationen fyrhjulsdrift, hög markfrigång, 975 kg tung och 370 cm. Lägg därtill en förbrukning på låga 5,0 l/100 km, så har du en unik liten suv med mycket att tycka om. Ignis är som en stor suv, fast liten, helt enkelt.

Auto motor & sport gör även en jämförelse mellan Suzuki Ignis, Dacia Duster och Fiat Panda:

”Om vi gör en jämförelse rakt av med en Dacia Duster är båda relativt mycket bil för pengarna. Duster är rejälare och bjuder på mer suvkänsla men har sämre sittställning. Ignis är piggare och roligare att köra. Duster har mer lättanvänd infotainment men Ignis har fler funktioner. Jämför vi med Fiat Panda är italienaren charmigare, men Ignis är roligare att köra. Ignis kan vara ett alternativ för dig som söker en driftsäker och underhållande liten krabat.”

Källa: Nr 4/2017, auto motor & sport

Kristin Nenzén Artiklar