Säker som en Suzuki
För tryggare resor
Vad är viktigare än körglädje, snygg design och låg bränsleförbrukning? Du själv och dina medpassagerare förstås!
I Suzukis bilar finns moderna och avancerade säkerhetssystem, såväl aktiva som passiva, för en trygg och säker resa.
Aktiva säkerhetssystem är sådana som förhindrar att en olycka sker, medan de passiva syftar till att minimera konsekvenserna av den.
Systemen fråntar aldrig föraren ansvar i trafiken, men är till god hjälp när det gäller att vaka över förarens, passagerarnas och medtrafikanternas säkerhet.
Utforska våra modeller för att se vilken säkerhetsutrustning som finns i respektive bil.
ACROSS
S-CROSS
Swace
Swift
Vitara
Nedan hittar du en ordlista med förklaringar till olika säkerhetsbegrepp.
Ordlista - teknik och system för säkerhet
I ordlistan nedan beskriver vi i text, bild och video säkerhetssystemen i våra bilar. Observera att filmerna är på engelska.
ABS med EBD - låsningsfria bromsar med bromskraftsfördelning
ABS står för ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM, eller låsningsfritt bromssystem. ABS-systemen består i allmänhet av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer, en för varje hjul, hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul visar tendens att låsas aktiveras magnetventiler i bromskretsen som minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Inom något ögonblick kommer hjulet som var på väg att låsa sig att åter snurra snabbare.
EBD står för ELECTRONIC BRAKEFORCE DISTRIBUTION. På svenska: elektronisk bromskraftfördelning, det vill säga bromskraften fördelas med hjälp av elektronik till de olika hjulen. Systemet arbetar alltid i par med ABS.
Adaptiv farthållare (video)
Den adaptiva farthållaren (ACC) är konstruerad för att hålla ett jämnt avstånd till framförvarande fordon. En radar mäter avståndet och anpassar hastigheten efter tre möjliga val (se nedan). Om körfältet framför bilen är tomt håller systemet den av föraren inställda hastigheten. Aktivt ned till 40 km/h.
Konstant hastighet. Om det finns tillräckligt avstånd till framförvarande fordon håller bilen den inställda hastigheten.
Anpassning. Om fordonet framför håller en lägre hastighet reduceras automatiskt den inställda hastigheten för att hålla ett tillräckligt avstånd.
Automatisk acceleration. Vid en omkörning när radarn inte längre känner av framförvarande fordon accelererar bilen automatiskt till den inställda hastigheten.
Adaptiv farthållare med Stop & Go
Förutom den adaptiva farthållaren (ACC) assisterar STOP & GO-funktionen även i hastigheter under 40 km/h. Avståndet till framförvarande fordon hålls konstant genom acceleration och inbromsning med hjälp av den adaptiva funktionen. Med Stop & Go-funktionen kan fordonet dessutom bromsas ned till stillastående, exempelvis vid trafikstockningar.
Systemet erbjuds till Vitara utrustad med automatlåda.
Blind Spot Monitor - dödavinkelvarnare (video)
Blind Spot Monitor. I nya Vitara 4×4 finns två bakre, radarsensorer som bidrar till att göra filbyten säkrare vid hastigheter över 15 km/h. Sensorerna känner av fordon, eller om ett fordon närmar sig, i den så kallade döda vinkeln på vänster eller höger sida. Om ett fordon upptäcks tänds en varningssignal i respektive yttre backspegel. Om föraren inleder ett filbyte aktiveras en lampa och en varningssignal.
DSBS - autobromssystem med kamera och laser (video)
DSBS står för DUAL SENSOR BRAKE SUPPORT. Systemet har en kamera och en lasersensor som kan upptäcka framförvarande fordon eller fotgängare.
eCall
Om det sker en trafikolycka ska eCall automatiskt ring räddningstjänst och lämna ett meddelande med den exakta platsen för fordonet.
Viktig information om eCall och nedstängningen av 2G/3G-nätet
ESP - antisladd system
ESP står för ELECTRONIC STABILITY PROGRAM. Systemet bidrar till att stabilisera bilen vid en eventuell sladd.
ESP är ett registrerat varumärke som tillhör Daimler AG.
Helljusassistent (video)
Helljusassistent. Assistenten växlar automatiskt mellan hel- och halvljus. En sensor mäter omgivande ljusförhållanden och avgör när helljusen behöver vara tända. Aktivt från 40 km/h.
Hill Descent Control
När bilen färdas nedför en brant backe och motorbromsen inte räcker till för att få stopp träder Hill Descent Control in och tillämpar automatisk inbromsning. Endast verksam när Lock-funktionen i AllGrip Select (Vitara och S-CROSS) är aktiverad.
Hill Hold Control - motlutsassistent
Hill Hold Control, eller motlutsassistent, gör starter i branta backar eller sluttningar enklare genom att förhindra att bilen rullar bakåt när föraren flyttar foten från bromspedalen till gaspedalen.
Lane Departure Prevention - filbytesvarnare med riktningsassistans (video)
Lane Departure Prevention. Systemet fungerar på samma sätt som vid filbytesvarnaren, kameran och lasersensorn avläser körfältsmarkeringar på respektive sida om bilen och känner av om bilen är på väg att lämna körfältet. Sker detta får föraren automatiskt aktiv assistans att hålla kursen. Fungerar vid hastigheter mellan 60 och 160 km/h.
Lane Departure Warning - filbytesvarnare (video)
Lane Departure Warning. Kameran och lasersensorn avläser körfältsmarkeringar på respektive sida om bilen och känner av om bilen är på väg att lämna sitt körfält. Föraren varnas då med signal och vibration i ratten om att en korrigering av kursen behövs. Systemet varnar även när blinkers inte används vid körfältsbyte. Aktivt från 60 km/h.
LTA - Lane Tracing Assist
Filkörningsassistent. Lane Tracing Assist ger stöd åt styrningen för att hålla fordonet mitt i körfältet och hindra avkörning från körfältet eller vägen, när systemet känner av att du oavsiktligt är på väg ut ur körfältet.
Systemet omfattar varning om avkörning från körfält, styrningshjälp, varning om vinglande färdväg och funktioner för centrering i körfältet.
PCS - Pre-Collision System
Bidrar till att förhindra kollisioner med fotgängare, cyklister och andra fordon genom att övervaka vägen framför bilen med hjälp av en radar och en kamera. Systemet omfattar kollisionsvarning samt kollisionsförebyggande bromshjälp och bromsfunktioner.
RBS - autobromssystem med radar (video)
Rear Cross Traffic Alert - varnar för bakomvarande trafik (video)
Rear Cross Traffic Alert, nya Vitara 4×4 har två yttre bakre radarsensorer som assisterar föraren vid backning med skymd sikt, som till exempel från en parkeringsficka. Sensorerna varnar för korsande trafik dels genom en signal på multi-funktionsskärmen och dels genom en ljudsignal. Aktivt upp till 8 km/h.
RSA - Road Sign Assist
Vägmärkesassistent. Road Sign Assist håller koll på vägmärken och visar de skyltar som upptäcks på multiinformationspanelen. Systemet känner igen skyltar med hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud, gångfartsområde, område upphör och andra europeiska vägmärken.
Traffic sign recognition – trafiksskyltsigenkänning (video)
Traffic sign recognition, vid trafikskyltsigenkänning används kameran för att registrera trafikskyltar utmed vägen. Upptäcker systemet skyltar med hastighetsbegränsningar och omkörningsförbud får föraren information om dessa via färddatorn. Maximalt kan systemet informera om tre skyltar samtidigt.
Vehicle Swaying Warning - trötthetsvarnare
Vehicle Swaying Warning (trötthetsvarnare). Systemets kamera och lasersensor avläser körfältsmarkeringar på respektive sida om bilen och varnar för ett avvikande beteendemönster. Till exempel vid trötthet hos föraren. Skulle det ske varnar systemet genom blinkande lampa och signal i infodisplayen. Aktivt från 60 km/h.
Se film under Lane Departure Prevention.
Säkerhetssystemen i våra modeller fråntar aldrig föraren från ansvar i trafiken.
Våra modeller
Hitta återförsäljare & verkstäder
Här hittar du din närmaste återförsäljare eller verkstad.