Viktig information om eCall och nedstängningen av 2G/3G-nätet

I Sverige pågår nu ett teknikskifte då 2G- och 3G-näten i Sverige är på väg att stängas ner. 2G-nätet stängs för alla operatörer vid årsskiftet 2025/2026 respektive 2027 (Telia). 3G-nätet avvecklas redan nu och arbetet sker successivt fram till 2025 (mobiloperatörernas planer varierar). Det här beslutet påverkar många bilmodeller och bilmärken som har funktioner som är beroende av dessa nätverk, inklusive Suzuki. Bland annat påverkas eCall-systemet, som är en säkerhetsfunktion i många bilar.

Vi förstår att detta kan väcka frågor och vill hjälpa dig att förstå vad det innebär för dig som Suzuki-ägare.

Vad är eCall och hur påverkas det av nedstängningen?

eCall är ett säkerhetssystem som automatiskt kontaktar räddningstjänsten vid en allvarlig olycka. Systemet skickar information om var olyckan inträffat för att snabbare få hjälp till platsen. För att fungera använder eCall mobila nätverk.

Eftersom Suzukis eCall-system, liksom många andra bilmärkens system, använder 2G- och 3G-nät, kan systemet inte längre ringa eller skicka information när dessa nät stängs ner. Det innebär att eCall inte kommer att fungera i områden där endast 4G- och 5G-nät är tillgängliga.

Vad betyder detta för dig som bilägare?

  • Om din bil är utrustad med ett eCall-system som bara stödjer 2G/3G, kommer systemet sluta fungera när näten stängs ner.
  • Andra tjänster i bilen som är beroende av mobila nätverk kan också påverkas.
  • Detta gäller främst äldre modeller eller system som inte stödjer nyare nätverk.

Funktioner med Suzuki Connect omfattas inte av nedstängningen. Endast eCall-funktionen påverkas.

Har du frågor?

Om du har frågor om hur just din bil påverkas kan du alltid kontakta din Suzuki-återförsäljare. För att läsa mer om nedstängningen och hur den påverkar branschen i stort rekommenderar vi Mobility Swedens artikel här.

Du är också välkommen att kontakta vår kundtjänst för hjälp och svar på dina frågor.