För oss är fyrhjulsdrift ingen lyx

Fyrhjulsdrift, eller 4×4 som vi brukar säga, är till för alla som vill kunna ta sig fram under osäkra förhållanden. Framför allt är fyrhjulsdrift till för dig som inte har något annat val än din egen bil för att kunna ta dig dit plikten kallar.

Det är så vi på Suzuki ser på saken. Därför är nästan alla Suzukis modeller utrustade med fyrhjulsdrift. Antingen som tillval eller som standard. Föraren behöver aldrig reflektera om fyrhjulsdriften är verksam eller inte. Därför har vi också sett till att priset för vår fyrhjulsdrift inte blir till ett hinder på vägen. Vi tror nämligen på det enkla faktum att ett attraktivt pris också lockar fler kunder.

På så sätt blir ju alla nöjda.

Suzuki 4x4

Fyrhjulsdrift får aldrig bli en teknik bara ett fåtal anser sig ha råd med.

Nya ACROSS med fyrhjulsdrift

ACROSS elektriska fyrhjulsdrift (E-Four) har en fristående bakhjulsmotor som jobbar för att optimalt fördela vridmomentet till bakhjulen baserat på körförhållandet som gäller för tillfället. Systemet ger ett bra väggrepp och fast stabilitet som gör att du behåller kontrollen även på hala underlag.

AllGrip - Intelligent fyrhjulsdrift

Suzuki har utvecklat AllGrip, ett avancerat system för fyrhjulsdrift som tillgodoser behovet av hög framkomlighet oavsett väglag. Systemet finns i tre versioner.

AllGrip Auto

AllGrip Auto – redo för det oväntade

AllGrip Auto tar dig fram trots oväntade förändringar av väglaget. En viskokoppling fördelar vridmomentet automatiskt till bakhjulen när framhjulen får sämre grepp på vägen. Omkopplingen sker blixtsnabbt, till exempel på hala eller snöiga vintervägar.

AllGrip Auto finner du i Suzuki Swift.

AllGrip Select – fyrhjulsdrift för alla lägen

Med AllGrip Select kan du välja mellan fyra olika körlägen, Auto, Sport, Snow och Lock.

AllGrip Select: Auto

I Autoläget prioriteras bränsleekonomin och används vid körning i de vanligaste förhållandena. Systemet kopplar blixtsnabbt över till 4×4 vid hjulspinn.

AllGrip Select: Sport

Sportinställningen optimerar acceleration, vilket gör att motorn svarar snabbare vid rörelse från gaspedalen. Vid låga och normala hastigheter anpassar systemet vridmomentet för att optimera kurvtagningsförmågan.

AllGrip Select: Snow

Den här inställningen är som namnet antyder anpassad för körning på snöiga, oplogade och hala vägavsnitt. Systemet integrerar såväl gaspådrag som styrning för maximal dragkraft och stabilitet på ytor med låg friktion.

AllGrip Select: Lock

Den här inställningen underlättar att få loss bilen ur snö, lera eller sand. Systemet levererar kontinuerligt maximalt vridmoment även till bakhjulen.

Vitara 4×4 och S-CROSS är utrustade med AllGrip Select.

AllGrip PRO

Jimny Torakku är utrustad med AllGrip PRO.

Vår stolta fyrhjulsdrivna historia

Fyrhjulsdriften är en viktig del av Suzukis DNA. Under 50 år har vi utvecklat och förfinat tekniken. Ta del av några av milstolparna genom åren här nedan.

  • 1968 – Suzuki börjar utvecklingen av en lätt-4×4 bil. 1970 lanseras LJ10, på marknaden, den första fyrhjulsdrivna bilen från Suzuki som blir en succé och produceras i stort antal i Japan. LJ10 har plats för tre platser: två fram och en bak. På platsen för det fjärde sätet placeras reservhjulet. LJ10 väger endast 600 kilo och drivs av en luftkyld tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 360 cc som ger 25 hk.

  • 1974 är det dags för LJ50 som innebär ett stort steg framåt för Suzukis 4×4 linje. Suzuki inleder nu exporten av de kompakta fyrhjulsdrivna fordona. Första land utanför Japan att sälja Suzukis 4×4 blir Australien. LJ50 är utrustad med en vattenkyld tre-cylindrig tvåtaktsmotor på 550 cc. Reservdäck är nu tillbaka på utsidan av karossen.

  • Med LJ80 tar Suzuki steget in i Europa. Med större hjulhus, en upphöjd huv och utsvängda bakre hjulhus, är den något tuffare än sina föregångare. Under huven sitter en fyrcylindrig 800 cc fyrtakts bensinmotor, som levererar 41 hk. Med lanseringen av LJ80 i Europa etableras ett nytt marknadssegment, den kompakta 4×4 ”funauton”.

  • Med SJ410 får Suzukis kompakta 4×4 bilar ett internationella genombrott. Marknaden visar ett kraftig ökat intresse för terränggående fyrhjulsdrivna fordon i allmänhet. SJ är något större än LJ och har en mer modern design. Gasfyllda bakre stötdämpare ger mer komfort och under huven hittar vi nu en fyrcylindrig, fyrtakts, 1,0-liters bensinmotor på 45 hk.

  • I och med lanseringen av SJ413 får SJ-serien en ny 1,3-liters fyrcylindrig bensinmotor på 66 hk som innebär en rejäl dos av extra kraft. Bilen trivs både off road och och på asfalterade vägar. Förutom en vassare motor har SJ413 också försetts med en modern fem-växlad växellåda. I de allra flesta länder kallas SJ 413 rätt och slätt för Samurai.

  • Utvecklingen går snabbt och nu är det dags för introduktionen av den allra första generationen av Suzuki Vitara. Modellen med tre dörrar får snart en stor skara av entusiastiska anhängare. Vitara är ett idealisk allroundfordon för arbete, hobby och fritid och den markerar början på en ny trend i 4×4 segmentet. Spiralfjädrar runt om, servostyrning och en ny, funktionell inredning ger extra komfort. Det är fortfarande en riktig 4×4 med femväxlad låda, valbar fyrhjulsdrift med hög och låg växel.

  • Det här året är det premiär för Vitara i en femdörrars version. Med en längd på 4.030 mm, erbjuder den tillräckligt med utrymme för fem personer med bagage. Det betyder att bilen blir ett alternativ för familjen. Den 80 hk starka 1,6-liters insprutningsmotorn är försedd med katalysator. I versionen med 16-ventiler levererar motorn 95 hk. Automatlåda finns som tillval.

  • På bilsalongen i Genève presenteras nya Suzuki Grand Vitara. Med en helt ny design, ger tillverkaren ett kraftfullt svar på det växande intresset för 4×4-segmentet. Bilen har en elegant och funktionell interiör, den erbjuder mer komfort och står ut med dess nya, starka motorer som 2,5 V6-motorn (144 hk) och 2,0 TDI (turbodiesel med intercooler) på 87 hk.

    Samma år så får ett annat framgångsrecept sin efterföljare. Samurai ersätts av Jimny. Modellen sätter en ny standard bland kompakta 4×4 bilar. Det gäller utseende, off-road kapaciteten och komfort. Jimny är en värdig efterträdare för föregångarna. Inte minst tack vare den kraftfulla 1,3-liters 16-ventils motorn på 80 hk.

  • 2001 introducerades Grand Vitara XL-7. En 5-sitsig variant som följs upp av en 7-sitsig under 2002. Aldrig tidigare hade en 7-sitsig modell funnits på marknaden i det här segmentet av fyrhjulsdrift. Dessutom levererar den komfort i hög klass. Bilen har en sex-cylindrig 2,7 V6 motor på 173 hk med automatisk växellåda. Det är den hittills mest välutrustade modellen i Grand Vitara familjen.

  • Den nya Grand Vitara är som en idrottsman i kostym. Dess smidiga, muskulösa och kraftfulla, utseende, är samtidigt både vackert och elegant. Den ger mer förfining, komfort och användarvänlighet samtidigt som den bjuder på bättre off-road-egenskaper. Det här är en SUV som tilltalar till en bredare publik än någonsin. Grand Vitara är född till vinnare och har utvecklats som en ”state-of-the-art” prestandamaskin.

  • Suzuki tar ännu ett steg i 4×4 segmentet genom lanseringen av SX4 4×4. Denna unika sport crossover skiljer sig från konventionella fyrhjulsdrivna bilar i synnerhet med sitt utseende. SX4 4Grip äger den eleganta designen av en personbil, i kombination med mångsidighet hos en SUV. Tack vare ledande 4×4 teknik (i-AWD) erbjuder SX4 4Grip den flexibilitet som en aktiv livsstil kräver.

  • Det här året lanseras den fyrhjulsdrivna sportsedanen Kizashi. Den utmärks av en hög utrustningsnivå och komfort i toppklass. Samma år får succébilen Swift fyrhjulsdrift och nu har Suzuki i Sverige ett modellprogram bestående av fyra fyrhjulsdrivna modeller; Swift, SX4, Grand Vitara och Kizashi.

  • Suzukis familjebil S-CROSS kommer standardutrustad med det intelligenta 4×4-systemet AllGrip.

  • I april 2015 introduceras nya Vitara. Vitaras 4×4 modeller är utrustade med nya generationens fyrhjulsdrift – AllGrip. Systemet hjälper till att skapa optimalt grepp vid körning, oavsett väderförhållanden och underlag.

  • Motorjournalisterna och vi välkomnar Vitara S till Vitara-familjen och med den vår alldeles nyutvecklade turbomotor Boosterjet. En direktinsprutad bensinturbo med extra kraft och prestanda.

  • Med 4×4-systemet AllGrip Auto tar Ignis sig fram trots oväntade förändringar av väglaget. En viskokoppling fördelar vridmomentet automatiskt till bakhjulen om framhjulen får sämre väggrepp. Omkopplingen sker blixtsnabbt, till exempel på hala eller snöiga vägar.

  • Swift har som tillval 4×4 med Suzukis intelligenta fyrhjusldrift AllGrip Auto. En viskokoppling fördelar vridmomentet automatiskt till bakhjulen om framhjulen får sämre väggrepp. Omkopplingen sker blixtsnabbt, till exempel på hala eller snöiga vägar.

  • Nya Vitara är fyrhjuldsriven som standard. AllGrip Select har fyra olika lägen: Auto, Sport, Lock samt Snow. I färddatorn på nya Vitara finns en 4,2″ LCD-skärm, på skärmen visas bland annat vilket av dessa fyra olika körlägen som är valda. Med en Vitara kommer du alltid fram.

  • Nya Jimny är trogen sitt arv med fyra typiska karaktärsdrag: ram, 3-länks stel bakaxel med skruvfjädrar samt 4-hjulsdrift kompletterad med lågväxel.
    Konceptet kallas ALLGRIP PRO* och målgruppen är därmed definierad. En sann offroad-bil skall vara byggd för riktigt hårda tag.

  • Nya ACROSS är en Suzukis första laddhybrid och är en robust fyrhjulsdriven SUV, med klassledande 75 km elektrisk räckvidd. ACROSS är utrustad med E-Four elektroniskt 4X4-system som garanterar en pålitlig och effektiv 4X4-prestanda för kontrollerad körning även vid halt väglag. Centralt för E-Four systemet är det sofistikerade AWD Integrated Management (AIM) som kontrollerar inte bara kraftöverföringen utan även motorns gasreglage, transmissionens växlingsmönster, den elektriska styrservon (EPS) samt inbromsning i det aktuella körförhållandet.

Våra modeller

Sportig, charmig, busig

Swift

  • Privatleasa från 1.995 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 162.900 kr

Nöjesmaskinen

Swift Sport

  • Privatleasa från 3.145 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 229.900 kr

En riktig SUV

Vitara

  • Privatleasa från 2.995 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 257.900 kr

Prisvärd crossover

S-CROSS

  • Privatleasa från 3.245 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 259.900 kr

Dynamisk fullhybrid

Swace

  • Privatleasa från 2.995 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 249.900 kr

Kraftfull laddhybrid

ACROSS

  • Privatleasa från 6.489 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 539.900 kr

Ikonen

Jimny Torakku

  • Rek. cirkapris från 219.900 kr

Hitta återförsäljare & verkstäder

Här hittar du din närmaste återförsäljare eller verkstad.