Suzukis historia börjar med en vävstol

Suzuki har följt sin egen väg i alla år, med mängder av motorer för olika slags fordon, med och utan hjul, både på sjö och land. Men historien börjar faktiskt med en vävstol för över 100 år sedan. 1909 grundade Michio Suzuki textilföretaget Suzuki Loom Works i Hamamatsu. Med detta företag lade han grunden till märkets världsomspännande framgång. Suzuki har sedan dess låtit företaget växa genom att utveckla nya produkter med kvalificerad teknik och stor framtidspotential.

Från tidigt 50-tal är det motorfordon som gäller och företaget byter namn till Suzuki Motor Corporation. Fokus för Suzuki bilar Sverige ligger på prisvärda bilar som verkligen håller i längden, utan att kompromissa med den större helheten. För bilen har alltid varit en del av en större helhet och den helheten ser förstås olika ut. Men genom att tänka annorlunda kan man göra stor skillnad. Och få ut mer. För fler.

Suzuki-höjdpunkter

Utvalda höjdpunkter ur vår historia.

Michio Suzuki

1909 grundar Michio Suzuki textilföretaget Suzuki Loom Works i Hamamatsu.

1909: Suzukis vävstol

Den första produkt som Michio Suzuki tillverkar i sitt bolag är en vävstol.

1955: Suzulight

1955 så ser den första bilen från Suzuki dagens ljus: Premiär för Suzulight!

1970: Suzuki-jeepen

Jimny 4X4 blev närmast en ikon inom 4×4-segmentet och blev snabbt känd som ”Suzuki-jeepen”.

Suzukis historia

Här kan du utforska vår historia, från en vävstol i början av 1900-talet till dagens modellutbud.

  • Den första produkt Michio Suzuki tillverkade i sitt bolag var en vävstol. Det var bara ett problem med den. Den var för bra. Inom ett par tre decennier var nämligen den industriella vävstolsmarknaden i Asien nästan mättad på grund av att Michio Suzukis vävstolar aldrig gick sönder eller slets ut.

    Att göra avkall på vävstolarnas kvalitet var dock aldrig aktuellt. Istället väljer Michio Suzuki att låta sitt företag utveckla nya produkter.

  • Efter kriget kollapsar marknaden för vävstolar och Suzuki återgår nu till planerna på att utveckla motorfordon. Det här året presenterar man sitt första motoriserade fordon. Det är en cykel med 36 kubiks två-taktshjälpmotor som får namnet Power Free. Det visar sig snabbt att övergången till nya produkter var en framgång: 1954 byter företaget namn till Suzuki Motor Co. Ltd. Det här året produceras 6.000 motorcyklar. I månaden.

  • Nu ser den första bilen från Suzuki dagens ljus: Premiär för Suzulight. Det var en kompakt och lätt bil med en tvåtaktsmotor på 360 kubik. Det är en av de modeller som gjort Japan mobilt:  tack vare sin smarta konstruktion och sitt låga pris gör den succé.

    Framhjulsdriven, individuell fjädring på alla fyra hjulen och kuggstångsstyrning visar att Suzuki redan från start bygger in avancerad teknik i bilmodellerna.

  • Suzukis första båtmotor släpps på marknaden. Den går under namnet D55. Utombordaren är en två-taktsmotor som utvecklar 5,5 hästkrafter.

  • I Japan presenterar Suzuki en kompakt, trendsättande fyrhjulsdriven bil. Jimny 4X4 var den första modellen i LJ-serien. Med den här bilmodellen ökar nu Suzuki snabbt sin export. Bilen blev närmast en ikon inom 4×4-segmentet och blev snabbt känd som ”Suzuki-jeepen”.

  • I och med lanseringen av den motordrivna rullstolen Z600 går Suzuki in på marknaden för medicinska hjälpmedel. Samma år startar Suzuki också produktionen av prefabricerade hus.

  • Ytterligare en trendsetter från Suzuki är Alto. Detta år lanseras den allra första generationen.

  • Suzuki börjar tillverka mobila elverk och lanserar tre olika modeller.

  • Premiär för Suzuki i Sverige.

  • Motorcykelserien GSX 1000 introduceras på världsmarknaden.

  • Det här året är det premiär för den allra första generationens Swift. Samma år inleder Suzuki tillverkning av bilar i Indien.

  • En av de mest iögonfallande Suzuki-modellerna någonsin lanseras. Det var den lilla öppna tvåsitsiga Cappuccino med en trecylindrig turbomotor på 660 kubik. Numera är bilen ett hett objekt bland bilsamlare.

  • 1994 övergår Suzukiagenturen i Sverige till Olle Olsson Bolagen. Samma år säljs den 10 miljonte Suzukibilen i Japan.

  • Med Grand Vitara för Suzukis sin rika tradition av förfinade och tuffa 4×4-bilar vidare. Det unika konceptet hos Grand Vitara gör modellen till en fruktad konkurrent inom segmentet för kompakta SUV-modeller.

  • Nya Swift glänser på bilmässan i Paris, där Suzuki visade Concept-S som studiemodell för två år sedan. Bilen får ett mycket varmt mottagande och Suzuki gör sig redo för lanseringen av den efterlängtade modellen i början av 2005.

  • I september visas den helt nya Grand Vitara upp på IAA International Motor Show i Frankfurt. Det unika konceptet Grand Vitara gör den till en formidabel konkurrent i segmentet kompakta stadsjeepar.

  • Med introduktionen av SX4 tillmötesgår Suzuki önskemålet om flexibilitet. Denna elegant formgivna sportcrossover för alla säsonger erbjuds i två versioner: en två- och en fyrhjulsdriven variant. Till den sistnämnda varianten kan även tvåhjulsdrift väljas. Tack vare det intelligenta i-AWD-systemet kan bilen även automatiskt välja vilken drivning som passar bäst.

  • Nimag Sverige blir ny importör av Suzuki och tar därmed över stafettpinnen från Olle Olsson Bolagen.

    Den nyutvecklade, kompakta Splash är den fjärde nya Suzuki-modellen på tre år. Med dess låga bensinförbrukning klassas den som miljöbil vid introduktionen i Sverige.

  • Dags för miljöbil nummer två när den nya generationen Alto har premiär hos de svenska Suzukihandlarna. I Sverige blir den snabbt en försäljningssuccé och sommaren 2009 är den en av Sveriges mest sålda miljöbilar. Det här året fyller Suzuki 100 år. Företaget kan nu se tillbaka på ett sekel med innovationer och tekniskt ledarskap.

  • Hösten 2010 är det dags för en ny Swift. På varje punkt överträffar nya Suzuki Swift alla tidigare generationer. Och då talar vi om fem generationer Swift som tillsammans sålts i miljoner exemplar och som inte mindre än 63 gånger utnämnts till ”Årets Bil” i 19 länder.

    Den nya Swift gjorde ingen besviken, allra minst en imponerad kår av motorjournalister. I Teknikens Världs småbilstest segrar Swift i konkurrens med 15 andra bilar. Omdömen som ”kul att ratta” och ”tufft utseende” leder fram till slutklämmen: Swift tar hem slutsegern tack vare högt bruksvärde och goda köregenskaper. Läs mer om Swift.

  • Tidigt på året är det dags att introducera Swift Sport. Efter de framgångsrika modellerna Swift, Swift 4X4 samt Swift diesel var det nu dags för top-of-the-line versionen Swift Sport.

    Modellen, som är en vidareutvecklad, kompakt sportig bil, har sitt ursprung i den första Swift Sport som introducerades 2006.

  • Premiär för Suzukis nya familjebil S-CROSS. Modellen är standardutrustad med det intelligenta 4×4-systemet AllGrip.

  • Varken störst eller minst, men med ett grundutförande för att röra sig fritt i båda världar. Suzuki Baleno är en finurlig stor, liten bil där det finns mycket att upptäcka längs vägen. Premiär i maj 2016 hos landets Suzukihandlare.

  • Ignis är en ultrakompakt SUV. Med fyrhjulsdrift och hög markfrigång tar den sig fram som bara större bilar brukar göra. Och tar plats där de stora inte platsar.

  • Körglada Swift, med över fem miljoner sålda bilar, är nu bättre än någonsin. Den är lättare, effektivare och snyggare. Möjlighet till avancerade säkerhetssystem, intelligent fyrhjulsdrift och Suzukis mildhybridsystem gör sportiga Swift till ett attraktivt val i småbilsklassen.

    Mycket riktigt blir Swift en testvinnare, bland annat vinner den hem Teknikens Världs stora småbilstest sommaren 2017. Läs mer om Swift här.

  • Lagom till sommaren 2018 kommer Nöjesmaskinen!

    Ny turbomotor, nya avancerade hjälp- och säkerhetssystem i kombination med väghållning i världsklass ger Swift Sport den ultimata ”körglädje per krona”-upplevelsen! Läs mer om Swift Sport.

  • Äntligen på väg, nya Vitara 4×4 kommer ut till Sveriges Suzukiåterförsäljare. Vitara är en riktig fyrhjulsdriven SUV, dessutom utrustad med klassledande säkerhet som standard. Läs mer om nya Vitara.

  • En internationell jury bestående av 86 motorjournalister från 24 länder väljer i april nya Suzuki Jimny till World Urban Car. Till sommaren kommer nya Jimny till Suzukis återförsäljare.

  • Våren 2021 välkomnade vi inte mindre än två nya tillskott i familjen Suzuki; bägge resultatet av vårt samarbete med Toyota.

    Det är dels fyrhjulsdrivna laddbybriden ACROSS – vår hittills mest kraftfulla och robusta SUV med en klassledande räckvidd på el (75 km) och teknik i toppklass.

    Det är även dynamiska fullhybriden Swace, som växlar mellan elmotor, bensinmotor och en kombination av båda, för en suverän bränsleekonomi och låga utsläpp.

  • För första gången någonsin lanserar Suzuki en lätt lastbil. Kult-klassikern Jimny blir av med baksätet och får istället ett lastförskjutningsskydd samt det nya namnet Jimny Torakku, kort och gott ”lastbil” på japanska. Lastutrymmet utökas till hela 863 liter och får ett helt plant golv som höjer lasthöjden från 850 mm, till 913 mm. Därtill kan Jimny Torakku ta 150 kg last, 35 kg mer än tidigare.

  • Nya S-CROSS befäster positionen som det bästa av två världar. En ny, djärv grill flankerad av kraftfulla LED-strålkastare förstärker SUV-känslan. Den rymliga kupén får ett stort panoramatak och det nya infotainmentsystemet Suzuki Audio Display med bland annat en 360-graderskamera. Därtill är 48V-hybridsystem och fyrhjulsdriften AllGrip Select standard.

Våra modeller

Nöjesmaskinen

Swift Sport

  • Privatleasa från 4.395 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 272.900 kr

En riktig SUV

Vitara

  • Rek. cirkapris från 289.900 kr

Prisvärd familje-SUV

S-CROSS

  • Rek. cirkapris från 314.900 kr

Dynamisk fullhybrid

Swace

  • Privatleasa från 3.795 kr/mån inkl. service

  • Rek. cirkapris från 316.900 kr

Kraftfull laddhybrid

ACROSS

  • Rek. cirkapris från 584.900 kr

Hitta återförsäljare & verkstäder

Här hittar du din närmaste återförsäljare eller verkstad.