Suzuki Swift i Euro NCAP

I senaste Euro NCAP erhåller nya Suzuki Swift 3 samt 4 stjärnor. 3 stjärnor kan tyckas vara ett ganska medelmåttigt resultat på en helt ny bil 2017.

Orsaken till den förhållandevis låga ratingen är att den testade bilen saknar all den säkerhetsutrustning som erbjuds av tillverkaren. Med andra ord var den testade bilen i det allra enklaste utförandet. Något som fortfarande efterfrågas på flera europeiska marknader.

Viktigt att notera är att alla bilar som marknadsförs i Sverige är standardutrustade med Radar Brake Support (autobroms) och adaptiv farthållare, något som renderar 4 stjärnor i det aktuella testet.

Importören marknadsför även bilar med:

  • Dual Sensor Brake Support
  • filbytesvarnare
  • trötthetsvarnare samt
  • helljusassistent.

Dessa utrustningsdetaljer skulle vid ett motsvarande test resultera i högre poäng än den testade bilen med Radar Brake Support (autobroms) som fick 4 stjärnor.

Andra utrustningsdetaljer som är standard på de ”svenska” bilarna är:

  • Hill hold control
  • Emergency stop signal
  • ESP
  • TPMS automatisk däcktrycksövervakning
  • HEARTECT säkerhetskaross
  • Sex krockkuddar
  • Nackstöd på alla tre passagerarplatserna i baksätet
  • Förbättrat fotgängarskydd

Nedan en förklaring till de nämnda utrustningsdetaljerna

Radar Brake Support (autobroms)
Nya Swift använder radar för att upptäcka framförvarande fordon. Vid en potentiell kollision, fungerar bilen på något av följande fyra sätt, beroende på situationen.

  1. varnar föraren
  2. automatisk lätt inbromsning
  3. ökar bromskraften
  4. automatisk hård inbromsning.

Adaptiv farthållare
Systemets radar känner av framförvarande fordon och dess hastighet och anpassar automatiskt avståndet till detta utifrån tre förinställda avstånd. Utan något framförvarande fordon håller systemet inställd hastighet mellan 40 och 160 km/h.

Dual Sensor Brake Support (DSBS)
I det avancerade säkerhetssystemet samverkar en kamera och en lasersensor som känner av om det finns risk för kollision med ett framförvarande fordon eller fotgängare. Om systemet upptäcker att det föreligger risk för kollision ger det en audio- och visuell varning. Om risken ökar och föraren panikbromsar aktiverar systemet bromsassistenten, som ökar bromskraften. Om risken för kollision är direkt förestående bromsar bilen automatiskt med högsta bromskraft.

Filbytesvarnare
Vid 60 km/h och däröver övervakar systemet att bilen håller sig inom filmarkeringarna. Om ej, aktiverar systemet skakningar i ratten för att göra föraren uppmärksam på detta.

Trötthetsvarnare
Om bilen börjar ”vandra” över vägen, beroende på ouppmärksamhet eller trötthet, får föraren vid hastigheter över 60 km/h även här en audio- och visuell varning.

Helljusassistent
Helljusassistenten växlar automatiskt mellan hel- och halvljus. Systemet mäter omgivande ljusförhållanden och avgör när helljusen behöver vara tända. Aktivt från 40 km/h.

Summa summarum

De Suzuki Swift som marknadsförs i Sverige har en säkerhetsnivå motsvarande minst 4 stjärnor – och i många fall med fler poäng i delmomentet än vad de testade bilarna har fått – i det europeiska krocktestet Euro NCAP.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Bertel Andrén Pressmeddelanden