”Suzuki Ignis är en underhållande krabat!”

Under våren 2017 rullade nya Suzuki Ignis ut på de svenska vägarna. Motortidningen auto motor & sport skrev bland annat i nr 4/2017 att ”grejen med den här bilen är att den är kvick, alert och väldigt smidig att flänga runt med. Praktisk i staden och kul på landet.”

Tidningen skrev också att det var som en tidsresa att köra nya Ignis:

”Bilen har den gamla skolans körkänsla med närvaro i styrning, drivlina, chassi och ljud. Du känner kontakten med sugmotorn, och den gillar varv. Den femväxlade manuella lådan löper som på en GTI från 90-talet. Man kör Ignis.”

90-talsreferensen till GTI tar vi som en komplimang – viktigt är dock att påpeka att det stämmer att Ignis är fylld med sprittande körglädje, men också fullproppad med ny, spännande teknik som gör den till en smart, säker och suv anno 2017.

Motorjournalisterna på auto motor & sport funderade också om det kunde vara världens minsta suv? Det finns åtminstone inte många suvar som kan konkurrera med kombinationen fyrhjulsdrift, hög markfrigång, 975 kg tung och 370 cm. Lägg därtill en förbrukning på låga 5,0 l/100 km, så har du en unik liten suv med mycket att tycka om. Ignis är som en stor suv, fast liten, helt enkelt.

Auto motor & sport gör även en jämförelse mellan Suzuki Ignis, Dacia Duster och Fiat Panda:

”Om vi gör en jämförelse rakt av med en Dacia Duster är båda relativt mycket bil för pengarna. Duster är rejälare och bjuder på mer suvkänsla men har sämre sittställning. Ignis är piggare och roligare att köra. Duster har mer lättanvänd infotainment men Ignis har fler funktioner. Jämför vi med Fiat Panda är italienaren charmigare, men Ignis är roligare att köra. Ignis kan vara ett alternativ för dig som söker en driftsäker och underhållande liten krabat.”

Källa: Nr 4/2017, auto motor & sport

Kristin Nenzén Artiklar