Suzuki bryter ny mark med nya ultrakompakta Ignis SUV

Här kommer en av marknadens minsta kompakt-SUVar som kombinerar en uppnäst exteriör med mångsidig funktionalitet och som dessutom är bekväm att använda.

• Arvet från pionjärerna Jimny, Vitara och SX4 talar sitt tydliga språk – i linjer, funktion och i detaljer. Den nya formgivningen är en tydlig utveckling baserad på tidigare formspråk. Exempelvis från Cervo, Swift och Vitara.

• Suzukis nya lättvikts- och mycket vridstyva plattformsgeneration har utrustats med en nyutvecklad hjulupphängning som ger utmärkt väghållning.

• Ett intressant, extra miljöorienterat alternativ är Ignis SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) systemet med samma 1,2 liters DUALJET motor för extra god bränsleekonomi.

Nya Ignis förenar bekvämlighet och komfort med en lite uppkäftig exteriör. Samtidigt som bilen utstrålar typiska Suzuki-DNA i varje detalj exponerar den en helt ny formgivning som ger den en egen karaktär. I tillägg till den enkla och ikoniska designen erbjuder den här kompakta SUV´n funktionalitet och prestanda och, som alltid hos Suzuki, pålitlig körning i olika typer av situationer.

Försäljningen i Europa kommer att starta i januari nästa år.

Form och praktik

Förutom en spännande exteriör formgivning har de åkande en utmärkt god sikt och den behändiga bilstorleken gör den enkel och smidig i staden. En för klassen rymlig interiör gör det enkelt för passagerare och bagage. Målsättningen har varit att skapa en ikonisk formgivning som andas Suzuki.

Goda prestanda kombinerade med utmärkt bränsleekonomi

Ignis har till stor del begåvats med lättvikts- och höghållfaststål, vilket medför lägre vikt simultant med god vridstyvhet. SHVS mildhybridkonceptet adderar dessutom utmärkt bränsleekonomi, vilken även gäller versioner utan SHVS.

Exteriör formgivning

Ignis kraftfulla design startar med en distinkt utmejslad front med de integrerade LED-strålkastarna och fortsätter med robusta karosslinjer som förmedlar en känsla av styrka. Det är en enkel och pregnant formgivning som utvecklats från Swift- och Vitara-modellerna samt vissa designelement från Cervo och Fronte Coupé.

Interiör formgivning

I tillägg till Ignis enkla design kompletteras bilens karaktäristiska framtoning med den trivsamma interiören. Klimatanläggningens runda panel och det distinkta mätarklustret ger en futuristisk känsla. Instrumentpanelens form och material skapar bredd och rymd. De orangea och titaniumfärgade färgaccenterna skapar en spännande kvalitetskänsla.

Färgurval

Nya Ignis erbjuds i Sverige i hela 9 färger inklusive ett antal tvåtonsfärger. Interiört erbjuds två accentfärger för att matcha den valda exteriörfärgen.

Utrymme

Den nya plattformsgenerationen ger, tack vare ett mindre motorutrymme, ett maximerat utrymme för passagerare och bagage. Trots den kompakta karossen erbjuder Ignis en rymlig och komfortabel interiör med gott om utrymme mellan passagerarna liksom en ordentlig takhöjd och bra benutrymme.

Bagagekapaciteten är hela 260 liter (enl VDA-normen) med uppfällt baksäte – 204 liter för ALLGRIP-versionerna. Baksätet som består av två enkelsäten är både skjutbart och nedfällbart vilket ger ytterligare utrymme och flexibilitet.

Ett antal omtänksamma avlastningsytor som t ex handskfack i två sektioner, kopphållare i den främre och bakre konsolen liksom i alla dörrar.

Markfrigången på hela 180 mm gör att Ignis trivs bra även på riktigt tuffa vägar samtidigt som den höga sittpositionen ger en god visibilitet för förare och passagerare. Den höga sittpositionen ger även ett enkelt in- och utsteg.

Smartphone Linkage Display Audio (SLDA)

Audiosystemet inkluderar en intuitiv 7-tums pekskärm . Man kopplar in sin smartphone via blåtand eller USB-kabel och får därmed upp telefonapparna på bilens display. Radio, backkamera samt navigation (High Executive-versionen) ingår även i systemet.

• Android Auto överför Android-plattformen till bilen på ett sätt som är skräddarsytt för bilkörning. Det minimerar distraktion så du kan fokusera på körning med Google services typ Google Maps och Google Search.

• Apple CarPlay ger iPhone-användare information som optimerats för trafik, ringa, skicka och ta emot meddelanden liksom lyssna på musik – allt på ett sätt som möjliggör maximal fokus på vägen – antingen med Siri eller med touch displayen.

• Mirror Link låter olika applikationer från din smartphone poppa upp på bilens display och därmed ge dig tillgång till telefonens olika appar.

Motor

1,2 DUALJET bensinmotor garanterar prestanda och bränsleekonomi av hög klass.

En motoreffekt på 90 hk och ett vridmoment på 120 Nm i kombination med en förbrukning på 4,6 – 5,0 liter/100 km (beroende på drivkonfiguration).

Ett extra miljöanpassat motorkoncept är 1,2 DUALJET SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och lithium-Ion-batteriet.

ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.

Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm i vridmoment av motorns möjliga 120 Nm, dessutom sköter den Auto-Start/stopp-systemet.

Transmissioner

Manuellt 5-växlad låda alternativt en 5-stegs AGS (Auto Gear Shift). Baserad på den 5-stegade manuella transmissionen, introducerar Suzuki nu sin egen automatiserade manuella transmission som automatiskt tar hand om kopplings- samt växlingsarbetet..

4WD (AllGrip Auto)

Ignis är utrustad med Suzukis AllGrip Auto viskokopplade 4×4-system. Genom automatisk fördelning av vridmomentet till fram- respektive bakhjulen – vid förlust av fäste för framhjulen – uppnås maximalt väggrepp med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

Upphängning

Hjulupphängningen, som är lättare och förstärkt, har designats för att maximalt matcha den nya plattformsgenerationen och ger därmed en god kontroll på bilens uppträdande.

Avancerad säkerhetsutrustning

Ignis har erhållit Suzukis Total Effective Control Technology (TECT) koncept som ger ett högt kollisionsskydd. Detta innebär bland annat kollapsibla strukturer som absorberar krockvåldsenergin i en kollision; en ramstruktur som effektivt sprider krockvåldet samt en styv karosstruktur.

Andra säkerhetsdetaljer inkluderar ESP (Electronic Stability Program), som ökar stabiliteten i olika körsituationer, främre krockkuddar, sidokrockkuddar samt krockgardiner.

Dessutom är High Executive-versionen utrustad med dubbla kameror som noterar filmarkeringar och personer/djur/föremål framför fordonet liksom avståndet till dessa.

Systemet omfattar:

• Dual Camera Brake Support (DCBS) – vid hastigheter över 5 km/tim. ”ser” stereokamerorna fordon och fotgängare framför bilen, som möjliggör att man kan undvika en kollision alternativt lindra skadan vid en kollision genom varningssystemet och autobromsen.

• Filbytesvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”går över” en filmarkering – utan att föraren dessförinnan aktiverat blinkers – ”vibrerar” systemet ratten simultant med ett varningsmeddelande på instrumentpanelen.

•  Trötthetsvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”vandrar” från vänster till höger på vägen aktiveras ett ljud- och ljusvarningssystem på instrumentpanelen. Det gör föraren uppmärksam på eventuell trötthet eller andra orsaker till slingringstendenserna.

Vem köper en Ignis

Vi gör bedömningen att initialt kommer Ignis genom sin lite kaxiga SUV-look attrahera en ung och medelålders stadspublik både som första- och/eller andrabil. På sikt tror vi även att Ignis genom sin högre markfrigång kommer att intressera köpare i olika åldrar i såväl mindre orter som på landet.

 

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild

 

Bertel Andrén Pressmeddelanden