Välkänd bilprofil till Suzuki Sverige

Suzuki Nimag Sverige har utsett Nicholas Parts till en nyinrättad position som General Manager Suzuki. Positionen innebär totalansvar för försäljningen av Suzukis personbilar, reservdelar och tillbehör i Sverige.

Den här förstärkningen av organisationen innebär att verkställande direktören, Mattias Larsson, får möjlighet att lägga full kraft på affärsutveckling inom moderbolaget Nimag Sverige AB.

Nicholas Parts, 49, har en gedigen bakgrund i bilbranschen där han bl. a. har arbetat som marknadschef för Peugeot, drivit eget företag inom verksamhets- och organisationsutveckling, varit marknadschef och sedermera verkställande direktör för Opel Sverige och senast som verkställande direktör för utbildningsföretaget Training Partner.

Nicholas Parts tillträder befattningen den 1 april 2018.

  • Vi är glada över att få Nicholas, som sedan tidigare är en välkänd profil såväl inom vår egen som vår återförsäljarorganisation, till vårt företag. Hans gedigna kunskap och mångåriga erfarenhet av vår bransch kommer, tillsammans med hans starka ledaregenskaper, innebära en väsentlig förstärkning av vårt team, säger Mattias Larsson, VD Nimag Sverige
  • Jag ser med spänning fram mot att hugga tag i uppgiften att lyfta Suzuki-affären till den nivå den förtjänar. De här japanska kvalitetsprodukterna, med bland annat 4-hjulsdrift på alla modeller och en global årsvolym på närmare 3 miljoner bilar, skall upp på shoppinglistan i väsentligt fler svenska hushåll än idag, säger Nicholas

Ladda ned hela pressmeddelandet som PDF

Ladda ned högupplöst bild (zip)

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki Swift i Euro NCAP

I senaste Euro NCAP erhåller nya Suzuki Swift 3 samt 4 stjärnor. 3 stjärnor kan tyckas vara ett ganska medelmåttigt resultat på en helt ny bil 2017.

Orsaken till den förhållandevis låga ratingen är att den testade bilen saknar all den säkerhetsutrustning som erbjuds av tillverkaren. Med andra ord var den testade bilen i det allra enklaste utförandet. Något som fortfarande efterfrågas på flera europeiska marknader.

Viktigt att notera är att alla bilar som marknadsförs i Sverige är standardutrustade med Radar Brake Support (autobroms) och adaptiv farthållare, något som renderar 4 stjärnor i det aktuella testet.

Importören marknadsför även bilar med:

  • Dual Sensor Brake Support
  • filbytesvarnare
  • trötthetsvarnare samt
  • helljusassistent.

Dessa utrustningsdetaljer skulle vid ett motsvarande test resultera i högre poäng än den testade bilen med Radar Brake Support (autobroms) som fick 4 stjärnor.

Andra utrustningsdetaljer som är standard på de ”svenska” bilarna är:

  • Hill hold control
  • Emergency stop signal
  • ESP
  • TPMS automatisk däcktrycksövervakning
  • HEARTECT säkerhetskaross
  • Sex krockkuddar
  • Nackstöd på alla tre passagerarplatserna i baksätet
  • Förbättrat fotgängarskydd

Nedan en förklaring till de nämnda utrustningsdetaljerna

Radar Brake Support (autobroms)
Nya Swift använder radar för att upptäcka framförvarande fordon. Vid en potentiell kollision, fungerar bilen på något av följande fyra sätt, beroende på situationen.

  1. varnar föraren
  2. automatisk lätt inbromsning
  3. ökar bromskraften
  4. automatisk hård inbromsning.

Adaptiv farthållare
Systemets radar känner av framförvarande fordon och dess hastighet och anpassar automatiskt avståndet till detta utifrån tre förinställda avstånd. Utan något framförvarande fordon håller systemet inställd hastighet mellan 40 och 160 km/h.

Dual Sensor Brake Support (DSBS)
I det avancerade säkerhetssystemet samverkar en kamera och en lasersensor som känner av om det finns risk för kollision med ett framförvarande fordon eller fotgängare. Om systemet upptäcker att det föreligger risk för kollision ger det en audio- och visuell varning. Om risken ökar och föraren panikbromsar aktiverar systemet bromsassistenten, som ökar bromskraften. Om risken för kollision är direkt förestående bromsar bilen automatiskt med högsta bromskraft.

Filbytesvarnare
Vid 60 km/h och däröver övervakar systemet att bilen håller sig inom filmarkeringarna. Om ej, aktiverar systemet skakningar i ratten för att göra föraren uppmärksam på detta.

Trötthetsvarnare
Om bilen börjar ”vandra” över vägen, beroende på ouppmärksamhet eller trötthet, får föraren vid hastigheter över 60 km/h även här en audio- och visuell varning.

Helljusassistent
Helljusassistenten växlar automatiskt mellan hel- och halvljus. Systemet mäter omgivande ljusförhållanden och avgör när helljusen behöver vara tända. Aktivt från 40 km/h.

Summa summarum

De Suzuki Swift som marknadsförs i Sverige har en säkerhetsnivå motsvarande minst 4 stjärnor – och i många fall med fler poäng i delmomentet än vad de testade bilarna har fått – i det europeiska krocktestet Euro NCAP.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki gör livet lite enklare

Suzuki Concierge

Vissa lyx- samt premiummärken erbjuder sina kunder conciergeservice. Som första biltillverkare utanför den gruppen erbjuder nu Suzuki Sverige sina nya kunder denna service.
Conciergeservicen innebär att kunden kan få hjälp med en mängd praktiska saker genom att ringa ett speciellt servicenummer vardagar mellan 08.00 och 20.00.
Det kan gälla allt bilrelaterat men även en hel del andra tjänster som t ex hämtning av svärmor vid tåget, gå ut med hunden, fixa bio- eller teaterbiljetter, hyra en större bil till helgen då de gamla utemöblerna skall till återvinningen etc.

Själva tjänsten är gratis men för det praktiska arbetet debiteras en kostnad, som kunden på förhand accepterar.

– Vi lanserar detta koncept för att göra det bilrelaterade livet enklare för våra kunder, säger Mattias Larsson, VD Suzuki Sverige.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild här (zip)

Elisabeth Cronqvist Pressmeddelanden

Nya Suzuki Swift

Nya Suzuki Swift

I början av mars premiärvisades nya Suzuki Swift på årets Geneve-salong. Och nu är den på gång till Sverige.

Tredje generationens Swift är en produkt med ännu bättre prestanda i en ny, och väsentligt lättare, kaross – med andra ord en markant utveckling av det viktigaste Swift-DNA´t – körglädje.

Med en vikt på endast 840 kg – 120 kg mindre än dagens modell – trivs nykomlingen utmärkt på såväl motorvägen som den kurviga landsvägen. Uppdaterade motorer ger piggare prestanda och bättre bränsleekonomi.

Säkerhet

Nya Swift finns med ett avancerat säkerhetssystem (DSBS) som kombinerar den senaste kameratekniken med lasersensor och radarteknik. Autobroms, filbytes- och trötthetsvarnare, helljusassistent och adaptiv farthållare ger tillsammans med Suzukis nya plattform ”Heartect”, högsta tänkbara säkerhet.

Det avancerade systemet för att upptäcka och identifiera framförvarande hinder, tex fotgängare, omfattar flera säkerhetsteknologier. Om systemet upptäcker att det föreligger risk för kollision ger det en audio- och visuell varning alternativt aktiveras bromsassistenten alternativt bromsar bilen automatiskt. Allt beroende på den aktuella situationen.

Suzuki Sverige har valt att inkludera autobroms och adaptiv farthållare i standardutrustningen på samtliga versioner.

Motorer

1,2 DUALJET är en 1,2-liters bensinmotor på 90 hk som uppdaterats med kompakta cylindrar för högre kompressionsförhållande och utrustad med knackningsminimerande EGR-ventil och dubbelinsprutning, som tillsammans med andra komponenter i genomsnitt sänker förbrukningen med fem procent jämfört med dagens 1,2-litersmotor i Swift.

1,0 BOOSTERJET är en turbomatad bensinmotor som levererar 112 hk parallellt med en låg bensinförbrukning. Den lilla cylindervolymen med direktinsprutning ger en god bränsleekonomi samtidigt som turboladdaren ger ett vridmoment jämförbart med motorer på 1,7 till 1,8 liters cylindervolym – utan turbo.

Transmissioner

5-stegad manuell växellåda alternativt CVT.

AllGrip Auto
Swift är utrustad med Suzukis viskokopplade 4×4-system, AllGrip Auto, som vid förlust av fäste för framhjulen, automatiskt fördelar vridmomentet till fram- respektive bakhjulen och därmed ger maximalt väggrepp – med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

SHVS
Ett extra miljöanpassat motorkoncept är SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och litiumjonbatteriet.

ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.
Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm extra vridmoment.

Infotainment

Swift är standardutrustad med ett infotainmentsystem (SLDA) där du bland annat via Android Auto, MirrorLink och Apple CarPlay får tillgång till telefonens appar i den intuitiva 7-tums pekskärmen.

Dimensioner

Nya Swift är 10 mm kortare än den nuvarande modellen. Hjulbasen är 20 mm längre, vilket ger bättre innerutrymme. Bagageutrymmet har vuxit till 265 liter (+25% mot nuvarande Swift). Den är (15 mm) lägre samt (40 mm) bredare, vilket ger ett kraftfullare intryck.

Versioner

Swift 1,2 90 hk*
Swift 1,2 90 hk CVT
Swift 1,2 90 hk 4×4
Swift 1,0T 112 hk*

*kan fås med tillvalspaket

Standardutrustning

Autobroms (Radar Brake Support), adaptiv farthållare och fartbegränsare, dimljus fram, backkamera, färddator med 4,2″ LCD-färgskärm, luftkonditionering (A/C), LED-varselljus, 16” lättmetallfälgar, mörktonade rutor bak inkl bakruta, Smartphone Linkage Display Audio (inkl Apple CarPlay, Mirrorlink, Android Auto), lädersportratt.

Priser

Swift 1,2 139.900:-
Swift 1,2 CVT 153.400:-
Swift 1,2 4×4 149.900:-
Swift 1,0 T 149 900:-

Inclusivepaket (ej CVT, 4×4) 17 000:-

Inclusivepaketet innehåller bl a SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), Navigation, ACC, nyckelfritt startsystem, automatisk nivåreglering av strålkastare, stopp- och startsystem, helljusassistent, LED-strålkastare med integrerade LED-varselljus, lättmetallfälgar 16″ (polished), Dual Sensor Brake Support inkl. filbytesvarning samt trötthetsvarning.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild här (zip)

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki bryter ny mark med nya ultrakompakta Ignis SUV

Här kommer en av marknadens minsta kompakt-SUVar som kombinerar en uppnäst exteriör med mångsidig funktionalitet och som dessutom är bekväm att använda.

• Arvet från pionjärerna Jimny, Vitara och SX4 talar sitt tydliga språk – i linjer, funktion och i detaljer. Den nya formgivningen är en tydlig utveckling baserad på tidigare formspråk. Exempelvis från Cervo, Swift och Vitara.

• Suzukis nya lättvikts- och mycket vridstyva plattformsgeneration har utrustats med en nyutvecklad hjulupphängning som ger utmärkt väghållning.

• Ett intressant, extra miljöorienterat alternativ är Ignis SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) systemet med samma 1,2 liters DUALJET motor för extra god bränsleekonomi.

Nya Ignis förenar bekvämlighet och komfort med en lite uppkäftig exteriör. Samtidigt som bilen utstrålar typiska Suzuki-DNA i varje detalj exponerar den en helt ny formgivning som ger den en egen karaktär. I tillägg till den enkla och ikoniska designen erbjuder den här kompakta SUV´n funktionalitet och prestanda och, som alltid hos Suzuki, pålitlig körning i olika typer av situationer.

Försäljningen i Europa kommer att starta i januari nästa år.

Form och praktik

Förutom en spännande exteriör formgivning har de åkande en utmärkt god sikt och den behändiga bilstorleken gör den enkel och smidig i staden. En för klassen rymlig interiör gör det enkelt för passagerare och bagage. Målsättningen har varit att skapa en ikonisk formgivning som andas Suzuki.

Goda prestanda kombinerade med utmärkt bränsleekonomi

Ignis har till stor del begåvats med lättvikts- och höghållfaststål, vilket medför lägre vikt simultant med god vridstyvhet. SHVS mildhybridkonceptet adderar dessutom utmärkt bränsleekonomi, vilken även gäller versioner utan SHVS.

Exteriör formgivning

Ignis kraftfulla design startar med en distinkt utmejslad front med de integrerade LED-strålkastarna och fortsätter med robusta karosslinjer som förmedlar en känsla av styrka. Det är en enkel och pregnant formgivning som utvecklats från Swift- och Vitara-modellerna samt vissa designelement från Cervo och Fronte Coupé.

Interiör formgivning

I tillägg till Ignis enkla design kompletteras bilens karaktäristiska framtoning med den trivsamma interiören. Klimatanläggningens runda panel och det distinkta mätarklustret ger en futuristisk känsla. Instrumentpanelens form och material skapar bredd och rymd. De orangea och titaniumfärgade färgaccenterna skapar en spännande kvalitetskänsla.

Färgurval

Nya Ignis erbjuds i Sverige i hela 9 färger inklusive ett antal tvåtonsfärger. Interiört erbjuds två accentfärger för att matcha den valda exteriörfärgen.

Utrymme

Den nya plattformsgenerationen ger, tack vare ett mindre motorutrymme, ett maximerat utrymme för passagerare och bagage. Trots den kompakta karossen erbjuder Ignis en rymlig och komfortabel interiör med gott om utrymme mellan passagerarna liksom en ordentlig takhöjd och bra benutrymme.

Bagagekapaciteten är hela 260 liter (enl VDA-normen) med uppfällt baksäte – 204 liter för ALLGRIP-versionerna. Baksätet som består av två enkelsäten är både skjutbart och nedfällbart vilket ger ytterligare utrymme och flexibilitet.

Ett antal omtänksamma avlastningsytor som t ex handskfack i två sektioner, kopphållare i den främre och bakre konsolen liksom i alla dörrar.

Markfrigången på hela 180 mm gör att Ignis trivs bra även på riktigt tuffa vägar samtidigt som den höga sittpositionen ger en god visibilitet för förare och passagerare. Den höga sittpositionen ger även ett enkelt in- och utsteg.

Smartphone Linkage Display Audio (SLDA)

Audiosystemet inkluderar en intuitiv 7-tums pekskärm . Man kopplar in sin smartphone via blåtand eller USB-kabel och får därmed upp telefonapparna på bilens display. Radio, backkamera samt navigation (High Executive-versionen) ingår även i systemet.

• Android Auto överför Android-plattformen till bilen på ett sätt som är skräddarsytt för bilkörning. Det minimerar distraktion så du kan fokusera på körning med Google services typ Google Maps och Google Search.

• Apple CarPlay ger iPhone-användare information som optimerats för trafik, ringa, skicka och ta emot meddelanden liksom lyssna på musik – allt på ett sätt som möjliggör maximal fokus på vägen – antingen med Siri eller med touch displayen.

• Mirror Link låter olika applikationer från din smartphone poppa upp på bilens display och därmed ge dig tillgång till telefonens olika appar.

Motor

1,2 DUALJET bensinmotor garanterar prestanda och bränsleekonomi av hög klass.

En motoreffekt på 90 hk och ett vridmoment på 120 Nm i kombination med en förbrukning på 4,6 – 5,0 liter/100 km (beroende på drivkonfiguration).

Ett extra miljöanpassat motorkoncept är 1,2 DUALJET SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och lithium-Ion-batteriet.

ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.

Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm i vridmoment av motorns möjliga 120 Nm, dessutom sköter den Auto-Start/stopp-systemet.

Transmissioner

Manuellt 5-växlad låda alternativt en 5-stegs AGS (Auto Gear Shift). Baserad på den 5-stegade manuella transmissionen, introducerar Suzuki nu sin egen automatiserade manuella transmission som automatiskt tar hand om kopplings- samt växlingsarbetet..

4WD (AllGrip Auto)

Ignis är utrustad med Suzukis AllGrip Auto viskokopplade 4×4-system. Genom automatisk fördelning av vridmomentet till fram- respektive bakhjulen – vid förlust av fäste för framhjulen – uppnås maximalt väggrepp med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

Upphängning

Hjulupphängningen, som är lättare och förstärkt, har designats för att maximalt matcha den nya plattformsgenerationen och ger därmed en god kontroll på bilens uppträdande.

Avancerad säkerhetsutrustning

Ignis har erhållit Suzukis Total Effective Control Technology (TECT) koncept som ger ett högt kollisionsskydd. Detta innebär bland annat kollapsibla strukturer som absorberar krockvåldsenergin i en kollision; en ramstruktur som effektivt sprider krockvåldet samt en styv karosstruktur.

Andra säkerhetsdetaljer inkluderar ESP (Electronic Stability Program), som ökar stabiliteten i olika körsituationer, främre krockkuddar, sidokrockkuddar samt krockgardiner.

Dessutom är High Executive-versionen utrustad med dubbla kameror som noterar filmarkeringar och personer/djur/föremål framför fordonet liksom avståndet till dessa.

Systemet omfattar:

• Dual Camera Brake Support (DCBS) – vid hastigheter över 5 km/tim. ”ser” stereokamerorna fordon och fotgängare framför bilen, som möjliggör att man kan undvika en kollision alternativt lindra skadan vid en kollision genom varningssystemet och autobromsen.

• Filbytesvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”går över” en filmarkering – utan att föraren dessförinnan aktiverat blinkers – ”vibrerar” systemet ratten simultant med ett varningsmeddelande på instrumentpanelen.

•  Trötthetsvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”vandrar” från vänster till höger på vägen aktiveras ett ljud- och ljusvarningssystem på instrumentpanelen. Det gör föraren uppmärksam på eventuell trötthet eller andra orsaker till slingringstendenserna.

Vem köper en Ignis

Vi gör bedömningen att initialt kommer Ignis genom sin lite kaxiga SUV-look attrahera en ung och medelålders stadspublik både som första- och/eller andrabil. På sikt tror vi även att Ignis genom sin högre markfrigång kommer att intressera köpare i olika åldrar i såväl mindre orter som på landet.

 

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild

 

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki och Toyota undersöker förutsättningarna för ett partnerskap

För att förstärka samarbete inom områdena miljö, säkerhet och informationsteknik.

Suzuki Motor Corporation och Toyota Motor Corporation tillkännagav i veckan att de båda företagen har kommit överens om att utforska idéer och möjligheter för att upprätta ett affärsmässigt partnerskap.
Miljön och förutsättningarna, som bilbranschen befinner sig i, har förändrats både drastiskt och snabbt. Därför har, vid sidan av det enskilda företagets traditionella forsknings- och utvecklingsarbete, framtida teknologier inom områdena miljö, säkerhet och IT högsta prioritet.

Det blir allt viktigare att samarbeta med andra företag för utveckling av infrastrukturer liksom etablering av nya industriella standards.
Av den anledningen har Toyota och Suzuki just påbörjat arbetet med att identifiera möjliga samarbetsområden med målsättningen att underlätta framtida utmaningar för de båda företagen. Diskussionerna grundar sig på förutsättningen att de båda företagen fortsättningsvis kommer att konkurrera på ett korrekt och oberoende sätt. Toyota och Suzuki kommer även att vara öppna gentemot andra aktörer beträffande den här samarbetsidén med målet standardisering inom industrin.

Ladda ner pressmeddelande som PDF

SUZUKI – första val i klassen kompakta bilar

Baserat på 2015 års statistik på den globala försäljningsvolymen av kompaktbilar från IHS Automotive, ett av de ledande marknadsundersökningsföretagen, är Suzuki det mest omtyckta varumärket.

Som visas nedan är Suzuki förstavalet när det gäller kompaktbilar i segmenten A och B (enligt IHS´definition).

Global försäljning 2015 i klassen kompaktbilar

Varumärke Försäljning Marknadsandel
Suzuki 2.545.745 10,3%
General Motors 2.113.899 8,5%
Hyundai 2.065.443 8,3%
Honda 1.961.074 7,9%
Toyota 1.808.150 7,3%
Renault 1.773.397 7,2%
Volkswagen 1.514.847 6,1%
SAIC-General Motors-Wuling 1.509.688 6,1%
Fiat 1.314.076 5,3%
Ford 1.159.073 4,7%
Total 24.776.115 100,0%

x/ De synpunkter, åsikter och konstaterande som uttrycks i detta dokument är Suzukis och delas inte nödvändigtvis av IHS.

Ladda ner pressmeddelande som PDF

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Nya Suzuki S-CROSS

I september 2013 introducerades S-CROSS i Sverige. Modellen är en viktig spelare i Suzuki-laget och har under åren fått en trogen publik. Nu är det dags för en omfattande uppdatering som innebär förbättringar på flera olika plan.

• Ny, kraftfull design
• Nya BOOSTERJET turbomotorer
• Ny sexstegad automat
• Förbättrade köregenskaper
• Finslipad interiör
• Stora valmöjligheter

Suzuki tillverkar nya S-CROSS vid Magyar Suzuki-fabriken i Ungern och modellen rullar ut på Europa-marknaden i september.

NYA TURBOMOTORER – BOOSTERJET
Suzukis egenutvecklade BOOSTERJET-motorer har utvecklats med målsättningen att reducera vikt och storlek samtidigt som man eftersträvat snabbare gasrespons och den mjukhet som är karaktäristisk för Suzukis motorer.

BOOSTERJET 112 hk
Den nya 1,0 BOOSTERJET är en nyutvecklad direktinsprutad 3-cylindrig bensinturbo som kombinerar låg bensinförbrukning med genuin körglädje. Detta genom konceptet liten cylindervolym och turboladdare. En kombination som ger högt vridmoment.

Den så kallade waste gate-ventilen är öppen under låg belastning och när mer effekt önskas stänger den och skapar därigenom ett högre laddtryck. BOOSTERJET-teknologin innebär att vid låg belastning fungerar motorn som en vanlig sugmotor och turbon snurrar med reducerad hastighet, vilket innebär att man undviker det klassiska turborycket vid acceleration. Munstyckena är placerade i förbränningsutrymmena, vilket ger ökad verkningsgrad, högre effekt samt bättre bränsleekonomi.

S-CROSS med 1,0 BOOSTERJET-motorn har en effekt på 82 kW /112 hk samt ett vridmoment på 170 Nm.

När det gäller transmissioner erbjuds 1,0 BOOSTERJET 112 hk med en 5-stegad manuell växellåda, som optimerats för att reducera friktionen i växellådan och göra växlingen distinktare. Även en nyutvecklad 6-stegad automat är tillgänglig och ger samma utmärkta prestanda.

Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km 5,0 – 5,6 beroende på drivningskonfiguration och transmission.
CO2-utsläpp g/km 113 – 126 beroende på nämnda förutsättningar.

BOOSTERJET 140 hk
Det större motoralternativet är en bensinmotor på 1,4 liter som utvecklar 103 kW / 140 hk och ett vridmoment på 220 Nm.

Transmissioner för 1,4-litersmodellen är en manuell 6-stegad låda alternativt den nyutvecklade 6-stegade automaten.

Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km 5,6 – 5,7 beroende på drivningskonfiguration och transmission.
CO2-utsläpp g/km 127 – 128 beroende på nämnda förutsättningar.

FÖRBÄTTRADE VÄGEGENSKAPER
Styrning och upphängning är modifierade bland annat genom den uppdaterade styrväxeln. Förändringarna innebär en mer direkt och kursstabil styrning liksom bättre komfort vid körning på sämre vägar.

ALLGRIP 4×4 / DRIVE MODES
Suzukis ALLGRIP-system har utvecklats ur företagets mångåriga erfarenhet och kunnande inom området.

Det intelligenta 4×4-systemet tar hjälp av de fyra körinställningar som föraren kan välja – auto, sport, snow och lock. Denna kombination medger maximal kontroll vid olika typer av väg- och körförhållanden. Med ett enkelt tryck- och vridkontakt på mittkonsolen väljer föraren önskad inställning.

• Auto – i Autoläget prioriteras bränsleekonomin och används vid körning i de vanligaste förhållandena. Systemet innebär 2WD med blixtsnabb inkoppling av 4×4 vid hjulspinn.
• Sport – sportinställningen. Optimerar acceleration, vilket gör att motorn svarar snabbare vid rörelse från gaspedalen. Vid låga och normala hastigheter anpassar systemet vridmomentet för att optimera kurvtagningsförmågan.
• Snow – denna inställning är som namnet antyder anpassad för körning på snöiga, oplogade och hala vägavsnitt. Systemet integrerar såväl gaspådrag som styrning för maximal dragkraft och stabilitet på ytor med låg friktion.
• Lock – den här inställningen underlättar att få loss bilen ur snö, lera eller sand. Systemet levererar kontinuerligt maximalt vridmoment även till bakhjulen.

INTERIÖR & UTRUSTNING
Interiören är uppdaterad med nya klädslar, nydesignad instrumentpanel och ny färgsättning. Nytt är också att backkamera finns redan på Exclusive-nivå. Möjligheten att spegla sin mobil i Infotainmentsystemet finns även via Apple CarPlay och MirrorLink.

SÄKERHET
Karossen har Suzukis TECT-koncept (Total Effective Control Technology) som innebär ett system för absorbering av krockvåld för maximalt skydd av förare och passagerare. Hög utnyttjandegrad av höghållfast stål i viktiga partier gör karossen lätt och samtidigt maximalt ”krockpotent”.

I den passiva säkerhetsutrustningen ingår sju krockkuddar, bältessträckare och dito kraftbegränsare; ett system för undvikande av pedalinträngning i kupén (vid frontal kollision). För fotgängarskyddet har motorhuvens form, vindrutetorkarna samt den främre stötfångaren utformats för att absorbera och därmed minimera påkörningsvåldet.

Toppmodellen High Executive är dessutom utrustad med autobroms och adaptiv farthållare.

EXEMPEL PÅ ÖVRIG UTRUSTNING
EASS-system (stopp och startsystem), farthållare, Bluetooth samt Hill Hold Control är exempel på standardutrustning redan från instegsmodellen Comfort.

Exclusive-versionen adderar Infotainmentsystem med 7” pekskärm, Smartphone Linkage, backkamera, nyckelfritt startsystem, 17” lättmetallfälgar, LED-strålkastare, 2-zons klimatanläggning mm.

Till High Executive-versionen tillkommer exempelvis adaptiv farthållare, autobroms (Radar Brake Support), navigation och panoramasoltak.

UTRYMMEN
En längd på 4300 mm och en bredd på 1765 mm ger en rymlig interiör; avståndet mellan de främre och bakre passagerarna är 814 mm. Ryggen på framstolarna är utformade för att ge baksätespassagerna ett rejält knäutrymme, speciellt uppskattat vid långa resor. Med baksätet i uppfällt läge har nya S-CROSS fina utrymmen med en bagagerumskapacitet på 430 liter. Baksätet och hatthyllan kan även omdisponeras för olika typer av bagage.

PRISER
Boosterjet 112 hk Comfort 2WD 5MT 164. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive 2WD 5MT 184. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive 2WD 6AT 198. 400:-
Boosterjet 112 hk Exclusive AllGrip 4×4 5MT 199. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive AllGrip 4×4 6AT 213. 400:-
Boosterjet 140 hk Exclusive Allgrip 4×4 6MT 209. 900:-
Boosterjet 140 hk Exclusive AllGrip 4×4 6AT 223. 400:-
Boosterjet 140 hk High Executive AllGrip 4×4 6MT 234. 900:-
Boosterjet 140 hk High Executive AllGrip 4×4 6AT 248. 400:-

TILLVAL
Metallic 4.900:-

INTRODUKTION
22 september

Ladda ner pressmeddelande som PDF

Ladda ned högupplöst bild

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Nu kommer Suzuki Baleno

Suzuki introducerar denna månad helt nya Baleno. En kombination av mjuk formgivning, utmärkta prestanda genom modern teknologi.

Med designtemat ”Liquid Flow” parat med en kompakt kaross, rymlig interiör och effektiva kraftkällor allt på en nyutvecklad plattform – erbjuder Baleno en egen stil, hög användbarhet, lättkördhet, bra prestanda och bränsleeffektiva motorer. Dessutom erbjuds hög komfort även vid längre resor – med, trots bilstorleken, gott om utrymme för fem vuxna såväl fram som bak. Till detta kommer ett klassledande bagageutrymme.

Den nya plattformsgeneration ger högre vridstyvhet och reducerad vikt, vilket positivt påverkar bränsleförbrukning, köregenskaper och stabilitet.

Baleno kommer med två motoralternativ. Den nya 1,0 liters BOOSTERJET, som är en direktinsprutad 3-cylindrig bensinturbo på 112 hk med vridmoment på 170 Nm och en 1,2 liters DUALJET 4-cylindrig bensinmotor som även finns i ett SHVS-utförande (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) med ett vridmoment på 120 Nm.

SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och lithium-Ion-batteriet.
ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.
Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm i vridmoment av motorns möjliga 120 Nm, dessutom sköter den Auto-Start/stopp-systemet. Detta koncept förbättrar bränsleekonomin och därigenom även utsläppen.

Bagageutrymmet är hela 355 liter, vilket är det största i segmentet.

Den aktiva och passiva säkerhetsutrustningen i Baleno är omfattande. I Balenos standardutrustning ingår t ex ABS med EBD, BAS, ESP, 6 stycken krockkuddar samt krockkraftsabsorberande kaross. Flertalet komponenter har dessutom utformats för att minimera skador på fotgängare.
Vidare kan bilen beställas med RBS (Radar Brake Support), som med hjälp av en millimeterkänslig radar, vid farter över 5 km/h, upptäcker fordon i färdriktningen. Om en potentiell krocksituation uppstår reagerar systemet i fyra steg. 1/ varnar föraren, 2/ automatisk lätt inbromsning, 3/ ökar bromskraften samt 4/ automatisk hård inbromsning. Även adaptiv farhållare finns på menyn.

Priserna för Baleno sträcker sig mellan 124 900:- och 176 400:-.

Ladda ned hela pressmeddelandet som PDF

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki Makinohara solelanläggning kör igång

Suzuki Motor Corporations Suzuki Makinohara solelanläggning, en anläggning med en kapacitet på maximalt 20 MW (megawatt), konstruerades vid Nakazato Industripark i Makinohara, Shizuoka, har testkörts sedan oktober i fjol. Ytterligare konstruktionsarbete för att ytterligare öka kapaciteten pågår nu och man beräknar vara klar i slutet av juli.

Suzuki Makinohara solelanläggning kommer att omfattas av 110 000 solpaneler på 460 000 kvadratmeter land. Efter kompletteringsarbetena beräknas den årliga kapaciteten ligga på 32 200 MWh (megawattimmar), vilket motsvarar 8 900 normala hushålls årliga förbrukning. Strömmen kommer att säljas till Chubu Electric Power Co., Inc. och den totala investeringssumman ligger på 7,9 miljarder yen.

Suzukis investeringar i solel startade med en 0,9 MW-anläggning i juni 2015 som placerades på taket till huvudanläggningen i Hamamatsu.

Sammantaget kommer Suzukis solelsanläggningar generera c.a. 25 MW. Dessa medför en CO2-reducering på 9,8 procent av företagets inhemska fabriker.

Satsningen på lokalt genererad solel bidrar positivt till en mindre klimatpåverkan vid den lokala produktionen och konsumtionen av el i området.

Ladda ned pressmeddelande som PDF

Bertel Andrén Pressmeddelanden