The one-and-only. Suzuki Jimny

Liten, lätt, 4-hjulsdriven… och uppkäftig.

Ända sedan sin debut i april 1970 har Jimny representerat kärnan i varumärket Suzuki. Något som förmedlar hög kvalitet, stryktålighet samt effektiv och pålitlig fyrhjulsdrift. Jimny har varit – och är fortfarande – den enda autentiska off-road modellen i lättviktsklassen som svarar upp mot professionella köpares krav. Det har gått två decennier sedan tredje generationen debuterade 1998 – och nu är det dags för generation 4 i modellens snart 50-åriga historia.

Helt nya Jimny erbjuder nu ännu mer funktionalitet och praktiskhet såväl i sin formgivning som prestanda utan att göra avkall på sin synnerligen karaktäristiska framtoning. Receptet för nya Jimny är enkelhet, funktionell estetik och 4×4-teknologi som attraherar både professionella brukare och ”stadsbilister”.

Exteriör
Enkel och kaxig. Den fyrkantiga karossen är kompromisslöst formgiven för att uttrycka maximal off-road karaktär. De upprätta raka A-stolparna och den platta motorhuven, liksom de nedsänkta sidofönstren ger utmärkt sikt. Andra praktiska detaljer är dropplister utmed takkanterna för att förhindra att det kommer in vatten när dörrarna öppnas eller stängs.

Utbyggda hjulhus och tröskelskydd skyddar mot stenskott och bakljusen är placerade i stötfångaren av designskäl men även för att möjliggöra en större bakdörrsöppning.

Färger
Fyra karossfärger inklusive två nya speciellt skapade för Jimny: ”Kinetic Yellow” som gör bilen väl synlig i dåligt väder och i tuffare arbetsmiljöer och dess motsats, ”Jungle Green”, som smälter in i ett naturligt sceneri.

Interiör
Den svarta, diskret men prydligt jordnära interiören är skapad för enkel och snabb hantering. Alla detaljer underlättar seriös off-road körning.

Designarv
Fler designelement återfinns från tidigare legendariska Jimny-modeller. Till exempel runda strålkastare med separata blinkers, frontgrill med vertikala öppningar samt bakljus integrerade i stötfångaren.

Funktion
Allt runt föraren och frampassageraren är skapat för professionellt bruk. Instrumentpanelen och panelerna runt denna har getts en skrap- och stänktålig yta och handtag och knappar är robusta och enkla att hantera. Audiosystemet manövreras intuitivt, Bluetoth-kompatibelt för smartphones med en 7-tums pekskärm på versionen med Inclusivepaket.

Bagage
-utrymmet expanderas enkelt genom att fälla fram de bakre stolarna och ger då 377 liters utrymme, vilket är 53 liter större än föregångarens. Hela utrymmet är plant (gäller Inclusive) och samtliga partier i bilens bakre innerutrymme är formgivna för att skapa maximalt utrymme. Utrymmet är klätt med material för enkel rengöring.

Prestanda
Nya Jimny är trogen sitt arv med fyra typiska karaktärsdrag: ram, 3-länks stel bakaxel med skruvfjädrar samt 4-hjulsdrift kompletterad med lågväxel. Konceptet kallas ALLGRIP PRO* och målgruppen är därmed definierad. En sann offroad-bil skall vara byggd för riktigt hårda tag. Med sin kraftiga stegram och den nya 1,5-litersmotorn är nya Jimny mogen uppgiften. Och även för körning på vanlig väg har Jimny uppdaterats med högre vridstyvhet på ramen liksom en ny typ av styrningsdämpare.

Framhjulsupphängningen minimerar vibrationer från framhjulen. Oavsett navigering i stadsdjungeln eller i tuff terräng är Jimny en bil som levererar.

*) ALLGRIP PRO är Suzukis 4WD system för hög off-road kapacitet.

Off-road
Stegram – Ramstrukturen ger en solid bas för upphängningskomponenterna, vilket är viktigt vid krävande terrängkörning. Den skyddar även karossen i dessa lägen. En ny kryssförstärkning samt två ytterligare förstärkningar ökar vridstyvheten ytterligare.

Tack vare en främre frigångsvinkel på 37 grader, en bukvinkel på 28 grader och en bakre frigångsvinkel på 49 grader klarar Jimny mycket branta hinder utan att skrapa stötfångare eller bottenplattan.

Vridstyva upphängningar fram och bak trivs på knöligt underlag. När ett hjul åker upp på ett hinder så pressas motsvarande hjul på andra sidan ned, vilket håller greppet stabilt.

Jimny är utrustad med ett 4×4-system med en fördelningstransmission som enkelt kopplas in vid behov. Växelväljaren är monterad direkt på denna och gör övergången från 2 hög till 4×4 hög till 4×4 låg mycket enkel och smidig.

När två hjul diagonalt från varandra förlorar greppet bromsar en elektronisk differentialbroms (LSD) de slirande hjulen och omfördelar därmed vridmomentet till de andra hjulparen och återskapar därmed greppet. Denna procedur pågår kontinuerligt och sker blixtsnabbt. Perfekt på hala och riktigt knöliga vägar.

Motor
Den tidigare 1,3-litersmotorn är nu utbytt till en 1,5-liters maskin, som levererar högre vridmoment vid alla varvtal. Speciellt vid låga varv finns tillräckligt vrid för aktiv off-roadkörning, vilket är viktigt i många situationer. Trots större cylindervolym tar den nya motorn mindre plats och har 15 procents lägre vikt. Något som positivt påverkar förbrukningen.

Manuell/aut.
5-växlad manuell transmission och 4-stegs automat. Den 5-växlade manuella lådan är optimerad för högre effekt samt lägre förbrukning. Växelspaken är designad för att eliminera vibration och ge en mer direkt känsla vid växling. Den redesignade automatlådan ger lägre friktion och lägre förbrukning.

Säkerhet
Suzuki Safety Support är Suzukis förebyggande säkerhetsteknologi som hjälper föraren att undvika olyckor och ger föraren en trygg känsla vid den dagliga körningen. Dual Sensor Brake Support (DSBS) innebär att om systemet upptäcker risk för kollision, avger det en ljud- och visuell varning alternativt ökar bromskraften alternativt tvärbromsar automatiskt – allt beroende på den aktuella situationen. Vidare finns filbytesvarnare, trötthetsvarnare och helljusassistent som automatiskt bländar ner vid möten.

Jimny noterar trafikmärken och håller föraren kontinuerligt uppdaterad på gällande regler och anvisningar.

Övriga säkerhets-teknologier

  • Motlutsassistans (starthjälp i backe)
  • Utförshjälp (Hjälp vid körning nedför brant backe)
  • Panikbromsljus
  • ESP Stabilitetskontroll
  • Däckstrycksvarnare
  • 6 krockkuddar

Läs hela pressmeddelandet här

Hämta högupplösta bilder på Jimny

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki Jimny utses till 2019 World Urban Car!

”Provkörningsresan”* till World Car Awards avslutades i New York den 17 april med en stor ceremoni i samband med den presskonferens som öppnade 2019 års New York International Auto Show. Under denna utsågs Suzuki Jimny till 2019 World Urban Car.

En internationell jury bestående av 86 motorjournalister från 24 länder väljer ut årets kandidater och när det gäller World Urban Car Award har Suzuki under tre år i rad haft en modell med bland ”Top Three in the World”. Bland årets topp 3 återfanns Hyundai AH2/Santro, Kia Soul och Suzuki Jimny.

The World Urban Car introducerades 2017 då ”bilar till vardagsbruk i många delar av världen måste bli mindre. Det är en förutsättning för att hitta utrymme på såväl vägar som p-platser i allt mer tätbefolkade städer som hela tiden växer”, säger Mike Rutherford, v. ordförande World Car Award.

”Med tanke på att vi inom kort kommer att introducera nya Suzuki Jimny här i Sverige, kommer den här fina utmärkelsen onekligen rätt i tiden”, säger en stolt Nicholas Parts, märkeschef Suzuki Sverige.

Bilder och videor: www.worldcarawards.com
Instagram: @theworldcarawards#wca2019#WorldCarAwards Twitter: @worldcarawards#worldcarawards”wca2019
Facebook: www.facebook.com/WorldCarAwards#worldcarawards#wca2019 Ytterligare upplysningar: Beth Rhind mail: beth@wcoty.com

*World Car Awards i New York baseras på en provkörningsresa där internationella journalister kör de utvalda bilmodellerna under sex dagar och därefter avger sina röster. Den officiella starten skedde i Paris den 2 oktober och avslutades alltså den 17 april i New York. I årets körningar deltog 48 journalister från 18 olika länder.

2019-04-23

Läs hela pressmeddelandet här

Hämta högupplösta bilder på Jimny

SUZUKI NIMAG SVERIGE AB
Information Håkan Engström 076/789 30 20
h.engstrom@suzuki.se

 

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Bengtsfors och Mellerud väljer miljöbilar från Suzuki

Suzukis biogasbilar röner stort intresse i landets kommuner. I takt med den ökade miljömedvetenheten väljer allt större kundgrupper biogas som alternativ.

Senast i raden är Bengtsfors och Melleruds kommun som valt Suzuki S-Cross 1,0T Boosterjet AllGrip 4×4 respektive Vitara 1,4T Boosterjet AllGrip 4×4. Båda i biogasutförande.

– Melleruds kommun har haft fyrhjulsdrivna Suzuki tidigare, som jag vet de varit nöjda med. Så när det nu var dags att förnya vagnparken, som kommer att användas av deras hemtjänstpersonal, ställde man två nya krav på vissa av bilarna. Fyrhjulsdrift samt gasdrift. Eftersom Suzuki är ensam om att erbjuda detta koncept antar jag att valet ganska enkelt, säger Rune Persson, Suzuki-ansvarig på Bilbolaget Roy Andersson i Mellerud.

Konverteringen av Suzukis bilar sker hos Konvegas i Växjö. Konverteringen innebär kortfattat att specialdesignade gastankar monteras under bagagerumsgolvet. Detta har gjorts på ett sådant sätt att bilens passagerarutrymme är helt opåverkat. Detsamma gäller den ordinarie bensintanken, som volymmässigt är helt opåverkad av konverteringen, vilket är positivt för den totala räckvidden.

Gassystemet är utvecklat och designat speciellt för det svenska klimatet och därefter skräddarsytt för Suzuki-produkterna. Anpassningen till svenskt klimat innebär t ex att systemet är testat och certifierat för temperaturer ned till -40 grader.

Vitara Biogas är utrustad med Suzukis välkända 4×4-teknologi kallat ALLGRIP med fyra olika körprogram – Auto, Sport, Snow samt Lock.

Nyligen introducerade Vitara FL är standardutrustad med klassledande säkerhetssystem för passivt och aktivt skydd av förare, passagerare och medtrafikanter. Ett kamera- och lasersystem övervakar trafiken och assisterar föraren vid behov. I Vitara används systemet för autobroms med fotgängaravkänning, trafikskyltsigenkänning, två system för filbytesvarning samt trötthetsvarnare. Dessutom har Vitara ett separat system med radarsensorer för övervakning av den döda vinkeln samt varning för bakomvarande trafik när fordonet backas.

2018-12-03

Ladda ned pressmeddelande som PDF här

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Nya, uppdaterade Suzuki Vitara 4×4

På årets Parissalong den 4–14 oktober har uppdaterade Suzuki Vitara Europa-premiär. Nya Vitara har fått en djärvare design, mer avancerad säkerhetsteknik och utökad standardutrustning. Med fyrhjulsdrift som standard och Suzukis erkända driftsäkerhet är nya Vitara bättre än någonsin.

Suzuki Vitara debuterade redan 1988 som en av de första kompakta SUV-arna. Modellen blev snabbt uppskattad för sin annorlunda formgivning, enkla manövrerbarhet och mycket goda off-road egenskaper. Nästan exakt 30 år senare lanseras nu en uppdaterad version av den fjärde generationens Vitara.

Exteriört har Vitara fått en nydesignad 5-slitsig grill och en kraftigare främre stötfångare med eleganta kromdetaljer. Även bakljusen är uppdaterade, nu med LED-belysning.

Interiört återfinns bland annat en ny 4,2-tums färgdisplay, vilken underlättar kontroll av aktuellt AllGrip-läge liksom grafik för trafikskyltsigenkänning. Uppdaterade materialval på instrumentpanelens översida och nydesignade stolar i mocka ger en förhöjd kvalitetskänsla.

Motormässigt har den uppskattade, direktinsprutade 1,4-liters bensinturbon kompletterats med en 1.0-liters direktinsprutad bensinturbo. Den nya motorn är speciellt utvecklad för maximal balans mellan effekt och miljöegenskaper. Kombinationen turbo, direktinsprutning och tre cylindrar i en lätt, kompakt motorn ger bra prestanda med högt vridmoment vid låga varvtal, låg bränsleförbrukning och låga utsläpp.

Adaptiv farthållare med Stop & Go-funktion
På automatväxlade versioner har nu den adaptiva farthållaren en Stop & Go-funktion som assisterar även i hastigheter under 40 km/h. Avståndet till framförvarande fordon hålls konstant genom acceleration och inbromsning med hjälp av den adaptiva funktionen. Om det framförvarande fordonet bromsar in till stillastående, bromsar även systemet och ser till att bilen stannar inom ett säkert avstånd bakom fordonet. Startar det framförvarande fordonet inom 2 sekunder startar även Vitaran, med bibehållet avstånd.

Klassledande säkerhet
Nya Vitara är standardutrustad med avancerade säkerhetssystem för passivt och aktivt skydd av förare, passagerare och medtrafikanter. Ett kamera- och lasersystem övervakar trafiken och assisterar föraren vid behov. I Vitara används systemet för autobroms med fotgängaravkänning, trafikskyltsigenkänning, två system för filbytesvarning samt trötthetsvarnare. Dessutom har Vitara ett separat system med radarsensorer för övervakning av den döda vinkeln samt varning för bakomvarande trafik när fordonet backas.

Utökad standardutrustning

  • Armstöd fram
  • Färddator med 4,2″ LCD-färgskärm
  • Adaptiv farthållare med Stop- & Go-funktion (automat)
  • Blind Spot Monitor (dödavinkelvarnare)
  • Dual Sensor Brake Support (autobroms med fotgängaravkänning)
  • Lane Departure Prevention (filbytesvarnare med riktningsassistans)
  • Lane Departure Warning (filbytesvarnare)
  • Rear Cross Traffic Alert (varnar för bakomvarande trafik)
  • Traffic Sign Recognition (trafikskyltsigenkänning)
  • Vehicle Swaying Warning (trötthetsvarnare)

Färgprogrammet har utökats med två nya kulörer: Solar Yellow Pearl Metallic och Ice Grayish Blue Metallic.

Vitara kommer att erbjudas med två motorer: 1,0T på 112 hk och 1,4T på 140 hk, båda med manuell (1.0T 5-växlad och 1.4T 6-växlad) eller 6-växlad automatlåda. Båda motoralernativen kommer att erbjudas med två utrustningsnivåer. En grundmodell och ett Inclusivepaket, som ersätter nuvarande Vitara S.

Nya Vitara 4×4 introduceras i Sverige i månadskiftet oktober/november och får ett lanseringspris som startar från 199.900:-

2018-10-01

Ladda ned pressmeddelandet som PDF

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Jimny – nu är den på gång

En av världens första – och minsta – SUV’ar Suzuki Jimny är på gång. 

Presenterad i Asien och kommer snart att visas i Europa. Jimny härstammar från företagets första SUV, Suzuki LJ, som dök upp 1970. (Kraftkällan var en 360 kubiks tvåcylindrig tvåtaktare på 25 hk. För att få plats med reservhjulet, bakom föraren, rymde bilen endast tre personer).

Sedan dess har den lilla, omåttligt populära, SUV’en funnit 2,85 miljoner köpare i 194 länder däribland Sverige. Därefter har den lilla SUV’en kommit i ett antal nya skepnader och nu väntar alltså en helt ny modell på att göra sin entré. 

Nya Jimny kommer visas på Paris Motor Show i början av oktober.

Ladda ned pressmeddelande (pdf)

2018-07-10 

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki tar ett fastare grepp om orienteringssverige

Jerker Lysell med sin Vitara

 

Bilimportören Suzuki Sverige startade sitt engagemang inom orientering 2016 då man gick in som tävlingspartner i O-Ringen. Satsningen gav blodad tand, vilket resulterat i ett nytt sponsorsengagemang för 2018 och 2019.

– Kopplingen aktiva, naturintresserade människor och pålitliga bilar, som tar sig fram ”överallt” är perfekt för vårt varumärke, detta eftersom vi erbjuder fyrhjulsdrift på alla våra modeller, säger Mattias Andersson, marknadschef Suzuki Sverige.

– Vi är mycket glada för att Suzuki återigen är O-Ringens tävlingspartner. Suzuki passar in där med ett starkt varumärke som bidrar till att stärka vårt arrangemang, berättar Mats Adolfsson, försäljningschef O-Ringen.

 

Suzuki sponsrar två världsmästare

Nu utökas orienteringssatsningen med två världsmästare. Båda kommer att köra Suzuki Vitara S 4×4 Boosterjet.

Tove Alexandersson

Tove har under 2017 tagit 3 VM-guld i orientering och 3 VM-guld i skidorientering. Sammanlagt har 25-åringen 13 VM-guld och totalt 25 VM-medaljer som senior. Hon är rankad som nummer ett i världen i såväl orientering som skidorientering.

Jerker Lysell

Jerker har under de senaste åren tagit 2 VM-guld, 2 VM-brons samt guld och brons i The World Games. 28-åringen har dessutom flera världscupssegrar och EM-medaljer.

– De här satsningarna känns som en naturlig och intressant utveckling av vårt engagemang inom orientering. Vi är mycket glada över att få samarbeta med två fantastiska idrottare på absolut högsta nivå. Kopplingen pålitlig framkomlighet oavsett om det handlar om stad eller terräng stämmer till hundra procent med Suzukis grundidé, avslutar Mattias Andersson.

Tove Alexandersson och Mattias Andersson, marknadschef Suzuki Sverige

 

Ladda ned pressmeddelande som PDF

Ladda ned bilder

 

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Välkänd bilprofil till Suzuki Sverige

Suzuki Nimag Sverige har utsett Nicholas Parts till en nyinrättad position som General Manager Suzuki. Positionen innebär totalansvar för försäljningen av Suzukis personbilar, reservdelar och tillbehör i Sverige.

Den här förstärkningen av organisationen innebär att verkställande direktören, Mattias Larsson, får möjlighet att lägga full kraft på affärsutveckling inom moderbolaget Nimag Sverige AB.

Nicholas Parts, 49, har en gedigen bakgrund i bilbranschen där han bl. a. har arbetat som marknadschef för Peugeot, drivit eget företag inom verksamhets- och organisationsutveckling, varit marknadschef och sedermera verkställande direktör för Opel Sverige och senast som verkställande direktör för utbildningsföretaget Training Partner.

Nicholas Parts tillträder befattningen den 1 april 2018.

  • Vi är glada över att få Nicholas, som sedan tidigare är en välkänd profil såväl inom vår egen som vår återförsäljarorganisation, till vårt företag. Hans gedigna kunskap och mångåriga erfarenhet av vår bransch kommer, tillsammans med hans starka ledaregenskaper, innebära en väsentlig förstärkning av vårt team, säger Mattias Larsson, VD Nimag Sverige
  • Jag ser med spänning fram mot att hugga tag i uppgiften att lyfta Suzuki-affären till den nivå den förtjänar. De här japanska kvalitetsprodukterna, med bland annat 4-hjulsdrift på alla modeller och en global årsvolym på närmare 3 miljoner bilar, skall upp på shoppinglistan i väsentligt fler svenska hushåll än idag, säger Nicholas

Ladda ned hela pressmeddelandet som PDF

Ladda ned högupplöst bild (zip)

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki Swift i Euro NCAP

I senaste Euro NCAP erhåller nya Suzuki Swift 3 samt 4 stjärnor. 3 stjärnor kan tyckas vara ett ganska medelmåttigt resultat på en helt ny bil 2017.

Orsaken till den förhållandevis låga ratingen är att den testade bilen saknar all den säkerhetsutrustning som erbjuds av tillverkaren. Med andra ord var den testade bilen i det allra enklaste utförandet. Något som fortfarande efterfrågas på flera europeiska marknader.

Viktigt att notera är att alla bilar som marknadsförs i Sverige är standardutrustade med Radar Brake Support (autobroms) och adaptiv farthållare, något som renderar 4 stjärnor i det aktuella testet.

Importören marknadsför även bilar med:

  • Dual Sensor Brake Support
  • filbytesvarnare
  • trötthetsvarnare samt
  • helljusassistent.

Dessa utrustningsdetaljer skulle vid ett motsvarande test resultera i högre poäng än den testade bilen med Radar Brake Support (autobroms) som fick 4 stjärnor.

Andra utrustningsdetaljer som är standard på de ”svenska” bilarna är:

  • Hill hold control
  • Emergency stop signal
  • ESP
  • TPMS automatisk däcktrycksövervakning
  • HEARTECT säkerhetskaross
  • Sex krockkuddar
  • Nackstöd på alla tre passagerarplatserna i baksätet
  • Förbättrat fotgängarskydd

Nedan en förklaring till de nämnda utrustningsdetaljerna

Radar Brake Support (autobroms)
Nya Swift använder radar för att upptäcka framförvarande fordon. Vid en potentiell kollision, fungerar bilen på något av följande fyra sätt, beroende på situationen.

  1. varnar föraren
  2. automatisk lätt inbromsning
  3. ökar bromskraften
  4. automatisk hård inbromsning.

Adaptiv farthållare
Systemets radar känner av framförvarande fordon och dess hastighet och anpassar automatiskt avståndet till detta utifrån tre förinställda avstånd. Utan något framförvarande fordon håller systemet inställd hastighet mellan 40 och 160 km/h.

Dual Sensor Brake Support (DSBS)
I det avancerade säkerhetssystemet samverkar en kamera och en lasersensor som känner av om det finns risk för kollision med ett framförvarande fordon eller fotgängare. Om systemet upptäcker att det föreligger risk för kollision ger det en audio- och visuell varning. Om risken ökar och föraren panikbromsar aktiverar systemet bromsassistenten, som ökar bromskraften. Om risken för kollision är direkt förestående bromsar bilen automatiskt med högsta bromskraft.

Filbytesvarnare
Vid 60 km/h och däröver övervakar systemet att bilen håller sig inom filmarkeringarna. Om ej, aktiverar systemet skakningar i ratten för att göra föraren uppmärksam på detta.

Trötthetsvarnare
Om bilen börjar ”vandra” över vägen, beroende på ouppmärksamhet eller trötthet, får föraren vid hastigheter över 60 km/h även här en audio- och visuell varning.

Helljusassistent
Helljusassistenten växlar automatiskt mellan hel- och halvljus. Systemet mäter omgivande ljusförhållanden och avgör när helljusen behöver vara tända. Aktivt från 40 km/h.

Summa summarum

De Suzuki Swift som marknadsförs i Sverige har en säkerhetsnivå motsvarande minst 4 stjärnor – och i många fall med fler poäng i delmomentet än vad de testade bilarna har fått – i det europeiska krocktestet Euro NCAP.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Nya Suzuki Swift

Nya Suzuki Swift

I början av mars premiärvisades nya Suzuki Swift på årets Geneve-salong. Och nu är den på gång till Sverige.

Tredje generationens Swift är en produkt med ännu bättre prestanda i en ny, och väsentligt lättare, kaross – med andra ord en markant utveckling av det viktigaste Swift-DNA´t – körglädje.

Med en vikt på endast 840 kg – 120 kg mindre än dagens modell – trivs nykomlingen utmärkt på såväl motorvägen som den kurviga landsvägen. Uppdaterade motorer ger piggare prestanda och bättre bränsleekonomi.

Säkerhet

Nya Swift finns med ett avancerat säkerhetssystem (DSBS) som kombinerar den senaste kameratekniken med lasersensor och radarteknik. Autobroms, filbytes- och trötthetsvarnare, helljusassistent och adaptiv farthållare ger tillsammans med Suzukis nya plattform ”Heartect”, högsta tänkbara säkerhet.

Det avancerade systemet för att upptäcka och identifiera framförvarande hinder, tex fotgängare, omfattar flera säkerhetsteknologier. Om systemet upptäcker att det föreligger risk för kollision ger det en audio- och visuell varning alternativt aktiveras bromsassistenten alternativt bromsar bilen automatiskt. Allt beroende på den aktuella situationen.

Suzuki Sverige har valt att inkludera autobroms och adaptiv farthållare i standardutrustningen på samtliga versioner.

Motorer

1,2 DUALJET är en 1,2-liters bensinmotor på 90 hk som uppdaterats med kompakta cylindrar för högre kompressionsförhållande och utrustad med knackningsminimerande EGR-ventil och dubbelinsprutning, som tillsammans med andra komponenter i genomsnitt sänker förbrukningen med fem procent jämfört med dagens 1,2-litersmotor i Swift.

1,0 BOOSTERJET är en turbomatad bensinmotor som levererar 112 hk parallellt med en låg bensinförbrukning. Den lilla cylindervolymen med direktinsprutning ger en god bränsleekonomi samtidigt som turboladdaren ger ett vridmoment jämförbart med motorer på 1,7 till 1,8 liters cylindervolym – utan turbo.

Transmissioner

5-stegad manuell växellåda alternativt CVT.

AllGrip Auto
Swift är utrustad med Suzukis viskokopplade 4×4-system, AllGrip Auto, som vid förlust av fäste för framhjulen, automatiskt fördelar vridmomentet till fram- respektive bakhjulen och därmed ger maximalt väggrepp – med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

SHVS
Ett extra miljöanpassat motorkoncept är SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och litiumjonbatteriet.

ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.
Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm extra vridmoment.

Infotainment

Swift är standardutrustad med ett infotainmentsystem (SLDA) där du bland annat via Android Auto, MirrorLink och Apple CarPlay får tillgång till telefonens appar i den intuitiva 7-tums pekskärmen.

Dimensioner

Nya Swift är 10 mm kortare än den nuvarande modellen. Hjulbasen är 20 mm längre, vilket ger bättre innerutrymme. Bagageutrymmet har vuxit till 265 liter (+25% mot nuvarande Swift). Den är (15 mm) lägre samt (40 mm) bredare, vilket ger ett kraftfullare intryck.

Versioner

Swift 1,2 90 hk*
Swift 1,2 90 hk CVT
Swift 1,2 90 hk 4×4
Swift 1,0T 112 hk*

*kan fås med tillvalspaket

Standardutrustning

Autobroms (Radar Brake Support), adaptiv farthållare och fartbegränsare, dimljus fram, backkamera, färddator med 4,2″ LCD-färgskärm, luftkonditionering (A/C), LED-varselljus, 16” lättmetallfälgar, mörktonade rutor bak inkl bakruta, Smartphone Linkage Display Audio (inkl Apple CarPlay, Mirrorlink, Android Auto), lädersportratt.

Priser

Swift 1,2 139.900:-
Swift 1,2 CVT 153.400:-
Swift 1,2 4×4 149.900:-
Swift 1,0 T 149 900:-

Inclusivepaket (ej CVT, 4×4) 17 000:-

Inclusivepaketet innehåller bl a SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), Navigation, ACC, nyckelfritt startsystem, automatisk nivåreglering av strålkastare, stopp- och startsystem, helljusassistent, LED-strålkastare med integrerade LED-varselljus, lättmetallfälgar 16″ (polished), Dual Sensor Brake Support inkl. filbytesvarning samt trötthetsvarning.

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild här (zip)

Bertel Andrén Pressmeddelanden

Suzuki bryter ny mark med nya ultrakompakta Ignis SUV

Här kommer en av marknadens minsta kompakt-SUVar som kombinerar en uppnäst exteriör med mångsidig funktionalitet och som dessutom är bekväm att använda.

• Arvet från pionjärerna Jimny, Vitara och SX4 talar sitt tydliga språk – i linjer, funktion och i detaljer. Den nya formgivningen är en tydlig utveckling baserad på tidigare formspråk. Exempelvis från Cervo, Swift och Vitara.

• Suzukis nya lättvikts- och mycket vridstyva plattformsgeneration har utrustats med en nyutvecklad hjulupphängning som ger utmärkt väghållning.

• Ett intressant, extra miljöorienterat alternativ är Ignis SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) systemet med samma 1,2 liters DUALJET motor för extra god bränsleekonomi.

Nya Ignis förenar bekvämlighet och komfort med en lite uppkäftig exteriör. Samtidigt som bilen utstrålar typiska Suzuki-DNA i varje detalj exponerar den en helt ny formgivning som ger den en egen karaktär. I tillägg till den enkla och ikoniska designen erbjuder den här kompakta SUV´n funktionalitet och prestanda och, som alltid hos Suzuki, pålitlig körning i olika typer av situationer.

Försäljningen i Europa kommer att starta i januari nästa år.

Form och praktik

Förutom en spännande exteriör formgivning har de åkande en utmärkt god sikt och den behändiga bilstorleken gör den enkel och smidig i staden. En för klassen rymlig interiör gör det enkelt för passagerare och bagage. Målsättningen har varit att skapa en ikonisk formgivning som andas Suzuki.

Goda prestanda kombinerade med utmärkt bränsleekonomi

Ignis har till stor del begåvats med lättvikts- och höghållfaststål, vilket medför lägre vikt simultant med god vridstyvhet. SHVS mildhybridkonceptet adderar dessutom utmärkt bränsleekonomi, vilken även gäller versioner utan SHVS.

Exteriör formgivning

Ignis kraftfulla design startar med en distinkt utmejslad front med de integrerade LED-strålkastarna och fortsätter med robusta karosslinjer som förmedlar en känsla av styrka. Det är en enkel och pregnant formgivning som utvecklats från Swift- och Vitara-modellerna samt vissa designelement från Cervo och Fronte Coupé.

Interiör formgivning

I tillägg till Ignis enkla design kompletteras bilens karaktäristiska framtoning med den trivsamma interiören. Klimatanläggningens runda panel och det distinkta mätarklustret ger en futuristisk känsla. Instrumentpanelens form och material skapar bredd och rymd. De orangea och titaniumfärgade färgaccenterna skapar en spännande kvalitetskänsla.

Färgurval

Nya Ignis erbjuds i Sverige i hela 9 färger inklusive ett antal tvåtonsfärger. Interiört erbjuds två accentfärger för att matcha den valda exteriörfärgen.

Utrymme

Den nya plattformsgenerationen ger, tack vare ett mindre motorutrymme, ett maximerat utrymme för passagerare och bagage. Trots den kompakta karossen erbjuder Ignis en rymlig och komfortabel interiör med gott om utrymme mellan passagerarna liksom en ordentlig takhöjd och bra benutrymme.

Bagagekapaciteten är hela 260 liter (enl VDA-normen) med uppfällt baksäte – 204 liter för ALLGRIP-versionerna. Baksätet som består av två enkelsäten är både skjutbart och nedfällbart vilket ger ytterligare utrymme och flexibilitet.

Ett antal omtänksamma avlastningsytor som t ex handskfack i två sektioner, kopphållare i den främre och bakre konsolen liksom i alla dörrar.

Markfrigången på hela 180 mm gör att Ignis trivs bra även på riktigt tuffa vägar samtidigt som den höga sittpositionen ger en god visibilitet för förare och passagerare. Den höga sittpositionen ger även ett enkelt in- och utsteg.

Smartphone Linkage Display Audio (SLDA)

Audiosystemet inkluderar en intuitiv 7-tums pekskärm . Man kopplar in sin smartphone via blåtand eller USB-kabel och får därmed upp telefonapparna på bilens display. Radio, backkamera samt navigation (High Executive-versionen) ingår även i systemet.

• Android Auto överför Android-plattformen till bilen på ett sätt som är skräddarsytt för bilkörning. Det minimerar distraktion så du kan fokusera på körning med Google services typ Google Maps och Google Search.

• Apple CarPlay ger iPhone-användare information som optimerats för trafik, ringa, skicka och ta emot meddelanden liksom lyssna på musik – allt på ett sätt som möjliggör maximal fokus på vägen – antingen med Siri eller med touch displayen.

• Mirror Link låter olika applikationer från din smartphone poppa upp på bilens display och därmed ge dig tillgång till telefonens olika appar.

Motor

1,2 DUALJET bensinmotor garanterar prestanda och bränsleekonomi av hög klass.

En motoreffekt på 90 hk och ett vridmoment på 120 Nm i kombination med en förbrukning på 4,6 – 5,0 liter/100 km (beroende på drivkonfiguration).

Ett extra miljöanpassat motorkoncept är 1,2 DUALJET SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och lithium-Ion-batteriet.

ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.

Det är också en ”hjälpmotor” eftersom den kan ge upp till 50 Nm i vridmoment av motorns möjliga 120 Nm, dessutom sköter den Auto-Start/stopp-systemet.

Transmissioner

Manuellt 5-växlad låda alternativt en 5-stegs AGS (Auto Gear Shift). Baserad på den 5-stegade manuella transmissionen, introducerar Suzuki nu sin egen automatiserade manuella transmission som automatiskt tar hand om kopplings- samt växlingsarbetet..

4WD (AllGrip Auto)

Ignis är utrustad med Suzukis AllGrip Auto viskokopplade 4×4-system. Genom automatisk fördelning av vridmomentet till fram- respektive bakhjulen – vid förlust av fäste för framhjulen – uppnås maximalt väggrepp med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

Upphängning

Hjulupphängningen, som är lättare och förstärkt, har designats för att maximalt matcha den nya plattformsgenerationen och ger därmed en god kontroll på bilens uppträdande.

Avancerad säkerhetsutrustning

Ignis har erhållit Suzukis Total Effective Control Technology (TECT) koncept som ger ett högt kollisionsskydd. Detta innebär bland annat kollapsibla strukturer som absorberar krockvåldsenergin i en kollision; en ramstruktur som effektivt sprider krockvåldet samt en styv karosstruktur.

Andra säkerhetsdetaljer inkluderar ESP (Electronic Stability Program), som ökar stabiliteten i olika körsituationer, främre krockkuddar, sidokrockkuddar samt krockgardiner.

Dessutom är High Executive-versionen utrustad med dubbla kameror som noterar filmarkeringar och personer/djur/föremål framför fordonet liksom avståndet till dessa.

Systemet omfattar:

• Dual Camera Brake Support (DCBS) – vid hastigheter över 5 km/tim. ”ser” stereokamerorna fordon och fotgängare framför bilen, som möjliggör att man kan undvika en kollision alternativt lindra skadan vid en kollision genom varningssystemet och autobromsen.

• Filbytesvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”går över” en filmarkering – utan att föraren dessförinnan aktiverat blinkers – ”vibrerar” systemet ratten simultant med ett varningsmeddelande på instrumentpanelen.

•  Trötthetsvarnare – vid hastigheter över c a 60 km/tim. och fordonet ”vandrar” från vänster till höger på vägen aktiveras ett ljud- och ljusvarningssystem på instrumentpanelen. Det gör föraren uppmärksam på eventuell trötthet eller andra orsaker till slingringstendenserna.

Vem köper en Ignis

Vi gör bedömningen att initialt kommer Ignis genom sin lite kaxiga SUV-look attrahera en ung och medelålders stadspublik både som första- och/eller andrabil. På sikt tror vi även att Ignis genom sin högre markfrigång kommer att intressera köpare i olika åldrar i såväl mindre orter som på landet.

 

Ladda ned hela pressmeddelandet här

Ladda hem högupplöst bild

 

Bertel Andrén Pressmeddelanden