4 november 2024

Suzukis första elbil presenterad

Suzuki Motor Corporation presenterar sin första serietillverkade elbil, eVITARA, i Milano, Italien. Produktionen inleds vid Suzuki Motor Gujarat i Indien under våren 2025, och försäljningen förväntas komma i gång i bland annat Europa, Indien och Japan under sommaren.

eVITARA bygger på konceptmodellen ”eVX” som visades upp på Auto Expo i Indien i januari 2023 och på JAPAN MOBILITY SHOW i oktober samma år. Modellen är Suzukis första globala BEV (helelektriska fordon) för en bred marknad.

Med konceptet ”Emotional Versatile Cruiser” erbjuder eVITARA en design som kombinerar avancerad teknik och styrka. Bilen har en helt elektrisk drivlina som ger en smidig och kraftfull körupplevelse, samt det elektriska 4X4-systemet ”ALLGRIP-e” som kombinerar terrängkörningsförmåga med kraftfull prestanda. Den har även en nyutvecklad plattform, ”HEARTECT-e”, speciellt utvecklad för elbilar.

Höjdpunkter hos eVITARA

1. Design som kombinerar BEV-teknik och SUV-styrka
Designfilosofin, kallad ”High-Tech & Adventure”, förenar känslan av elbilens avancerade teknik med robustheten och äventyrskänslan hos en SUV. Utsidan har ett distinkt utseende med 18” eller 19” fälgar och lång hjulbas, medan insidan har en integrerad display med avancerad utrustning, tåliga paneler och en flytande mittkonsol.

2. Effektiv drivlina med eAxel och litiumjärnfosfatbatteri
Eldrivlinan består av den mycket effektiva eAxeln som kombinerar motor och inverter, samt litiumjärnfosfatbatterier som är designade för säkerhet och pålitlighet. Systemet ger snabb acceleration från stillastående och ger direkt kraft vid omkörningar. Den beräknade räckvidden är upp till cirka 400 km, vilket ger både bekvämlighet och flexibilitet för daglig användning och längre resor.

3. Elektriskt 4X4-system med två separata eAxlar
”ALLGRIP-e” är ett elektriskt 4X4-system som tar avstamp i Suzukis expertis inom fyrhjulsdrift, symboliserad av VITARA. Särskilt i Europa är SUV-modeller en del av Suzukis DNA, med funktioner som användarvänlighet, kompakt manövrerbarhet och fyrhjulsdrift. ALLGRIP-e-systemet har två oberoende eAxlar fram och bak, vilket ger både kraftfull prestanda och utmärkt kontroll med hög respons. Systemet har även ett “Trail mode” som kan hjälpa till att komma loss från tuff terräng genom att bromsa spinnande hjul och fördela drivkraften till motsatt hjul (LSD-funktion). Dragkapaciteten är 750 kg för både bromsade och obromsade släp, vilket gör bilen mångsidig även för lättare dragbehov.

4. Nyutvecklad plattform speciellt för elbilar
Plattformen ”HEARTECT-e” är utvecklad speciellt för BEV och har en lätt konstruktion, högt skydd för högspänning och en rymlig interiör tack vare det korta överhänget. Huvudgolvet saknar undergolvskomponenter för att maximera batterikapaciteten.

5. Anpassad för skandinaviska förutsättningar
Batteriet i eVITARA är utrustat med ett termiskt hanteringssystem för att upprätthålla stabil prestanda även under kalla förhållanden. Systemet förkortar laddningstiden genom att värma batteriet på vintern och kyler det vid hög belastning eller upprepad snabbladdning.

  • Eftersom BEV kräver en värmekälla för att värma upp kupén, vilket kan påverka räckvidden negativt, har Suzuki valt att använda ett energieffektivt värmepumpsystem i stället.
  • Vid extrem kyla balanseras uppvärmning av kupén och batteriet med en enda högspänningsvärmare. Eftersom flera högspänningsvärmare skulle öka kostnaderna, har Suzuki lyckats optimera både kupévärme och batteriuppvärmning med en smart lösning.

Dessutom kan batteriet värmas inte bara före laddning, utan även under körning, vilket är särskilt användbart i kallt väder där BEV-bilar annars kan ha svårt med laddning.

6. Nya funktioner i Suzuki Connect
eVITARA möjliggör nya funktioner i SUZUKI CONNECT, Suzukis system för uppkopplade fordon. Förutom de befintliga funktionerna får systemet nu specifika BEV-funktioner så som batteriuppvärmning och kupévärme men även fjärrstyrd rattvärme och sätesvärme.

Toshihiro Suzuki, president och vd för Suzuki Motor Corporation, kommenterar:
”eVITARA är vår första BEV, utvecklad genom noggranna tester för att skapa en elbil som är lätt att använda för våra kunder. För att bidra till ett koldioxidneutralt samhälle erbjuder vi flera alternativ, inklusive BEV, hybrider och gasbilar, anpassade till olika regioner. Lanseringen av eVITARA är en viktig milstolpe i vår strävan mot koldioxidneutralitet. Efter lanseringen av eVITARA kommer vi att fortsätta expandera vårt BEV-utbud och erbjuda mobilitetslösningar anpassade för specifika länder och regioner.”

Priser är ännu ej fastställda.

Teknisk specifikation (PDF)

Hämta pressmeddelande här (PDF)

Ladda ner högupplöst bild

Ladda ner högupplöst bild

Ladda ner högupplöst bild

Ladda ner högupplöst bild

Suzuki / Louwman Sverige
Marknad & PR
Mattias Andersson
x.andersson@suzuki.se
070-301 98 83

Suzuki Motor Corporation, med huvudkontor i Hamamatsu, Japan, grundades 1920. Verksamheten omfattar i dag bilar, motorcyklar och utombordsmotorer som säljs i 206 länder. Biltillverkningen startade 1955 och 2023 uppgick den globala försäljningen till 3 072 824 bilar.

Louwman Sverige AB är ett helägt dotterbolag till nederländska Louwman Group, en av Europas största företagsgrupper inom bilhandel och mobilitet.

Fler nyheter

Ta del av alla våra nyheter och pressmeddelanden i arkivet.

Fyll i din e-postadress så skickar vi alla broschyrer till dig.