Suzukis historia börjar med en vävstol

Suzuki har följt sin egen väg i alla år, med mängder av motorer för olika slags fordon, med och utan hjul, både på sjö och land. Men historien börjar faktiskt med en vävstol för över 100 år sedan. 1909 grundade Michio Suzuki textilföretaget Suzuki Loom Works i Hamamatsu. Med detta företag lade han grunden till märkets världsomspännande framgång. Suzuki har sedan dess låtit företaget växa genom att utveckla nya produkter med kvalificerad teknik och stor framtidspotential.

Från tidigt 50-tal är det motorfordon som gäller och företaget byter namn till Suzuki Motor Corporation. Fokus för Suzuki bilar Sverige ligger på prisvärda bilar som verkligen håller i längden, utan att kompromissa med den större helheten. För bilen har alltid varit en del av en större helhet och den helheten ser förstås olika ut. Men genom att tänka annorlunda kan man göra stor skillnad. Och få ut mer. För fler.

1909 Vävstolen

Den första produkt Michio Suzuki tillverkade i sitt bolag var en vävstol. Det var bara ett problem med den. Den var för bra. Inom ett par tre decennier var nämligen den industriella vävstolsmarknaden i Asien nästan mättad på grund av att Michio Suzukis vävstolar aldrig gick sönder eller slets ut.
Att göra avkall på vävstolarnas kvalitet var dock aldrig aktuellt. Istället väljer Michio Suzuki att låta sitt företag utveckla nya produkter.

1952 Power Free

Efter kriget kollapsar marknaden för vävstolar och Suzuki återgår nu till planerna på att utveckla motorfordon. Det här året presenterar man sitt första motoriserade fordon. Det är en cykel med 36 kubiks två-taktshjälpmotor som får namnet Power Free. Det visar sig snabbt att övergången till nya till nya produkter var en framgång: 1954 byter företaget namn till Suzuki Motor Co. Ltd. Det här året produceras 6 000 motorcyklar. I månaden.

1955 Suzulight

Nu ser den första bilen från Suzuki dagens ljus: Premiär för Suzulight. Det var en kompakt och lätt bil med en tvåtaktsmotor på 360 kubik. Det är en av de modeller som gjort Japan mobilt: bilar som tack vare sin smarta konstruktion och sitt låga pris gör den succé.

Framhjulsdriven, individuell fjädring på alla fyra hjulen och kuggstångsstyrning visar att Suzuki redan från start bygger in avancerad teknik i bilmodellerna.

1965 Suzukis första båtmotor

Suzukis första båtmotor släpps på marknaden. Den går under namnet D55. Utombordaren är en två-taktsmotor som utvecklar 5,5 hästkrafter.

1970 Premiär för 4x4

I Japan presenterar Suzuki en kompakt, trendsättande fyrhjulsdriven bil. Jimny 4X4 var den första modellen i LJ-serien. Med den här bilmodellen ökar nu Suzuki snabbt sin export. Bilen blev närmast en ikon inom 4×4-segmentet och blev snabbt känd som ”Suzuki-jeepen”.

1974 Rullstol med motor

I och med lanseringen av den motordrivna rullstolen Z600 går Suzuki in på marknaden för medicinska hjälpmedel. Samma år startar Suzuki också produktionen av prefabricerade hus.

1979 Suzuki Alto

Ytterligare en trendsetter från Suzuki är Alto. Detta år lanseras den allra första generationen.

1980 Mobilt elverk

Suzuki börjar tillverka mobila elverk och lanserar tre olika modeller.

1980 Suzuki kommer till Sverige

Premiär för Suzuki i Sverige.

1982 GSX 1000

Motorcykelserien GSX 1000 introduceras på världsmarknaden.

1982 Första generationen Swift

Det här året är det premiär för den allra första generationens Swift. Samma år inleder Suzuki tillverkning av bilar i Indien.

1991 Suzuki Cappuccino

En av de mest iögonfallande Suzuki-modellerna någonsin lanseras. Det var den lilla öppna tvåsitsiga Cappuccino med en trecylindrig turbomotor på 660 kubik. Numera är bilen ett hett objekt bland bilsamlare.

1994 Byte av agentur

1994 övergår Suzukiagenturen i Sverige till Olle Olsson Bolagen. Samma år säljs den 10 miljonte Suzukibilen i Japan.

1998 Entré Grand Vitara

Med Grand Vitara för Suzukis sin rika tradition av förfinade och tuffa 4×4-bilar vidare. Det unika konceptet hos Grand Vitara gör modellen till en fruktad konkurrent inom segmentet för kompakta SUV-modeller.

2004 Nya Swift gör succé

Nya Swift glänser på bilmässan i Paris, där Suzuki visade Concept-S som studiemodell för två år sedan. Bilen får ett mycket varmt mottagande och Suzuki gör sig redo för lanseringen av den efterlängtade modellen i början av 2005.

2005 Grand Vitara generation 2
I september visas den helt nya Grand Vitara upp på IAA International Motor Show i Frankfurt. Det unika konceptet Grand Vitara gör den till en formidabel konkurrent i segmentet kompakta stadsjeepar.
2006 SX4 - sportcrossovern

Med introduktionen av SX4 tillmötesgår Suzuki önskemålet om flexibilitet. Denna elegant formgivna sportcrossover för alla säsonger erbjuds i två versioner: en två- och en fyrhjulsdriven variant. På den sistnämnda varianten kan även tvåhjulsdrift väljas. Tack vare det intelligenta i-AWD-systemet kan bilen även automatiskt välja vilken drivning som passar bäst.

2008 Nimag Sverige lanserar Splash

Nimag Sverige blir ny importör av Suzuki och tar därmed över stafettpinnen från Olle Olsson Bolagen.

Den nyutvecklade, kompakta Splash är den fjärde nya Suzuki-modellen på tre år. Med dess låga bensinförbrukning klassas den som miljöbil vid introduktionen i Sverige.

2009 Suzuki firar 100 med ny Alto

Dags för miljöbil nummer två när den nya generationen Alto har premiär hos de svenska Suzukihandlarna. I Sverige blir den snabbt en försäljningssuccé och sommaren 2009 är den en av Sveriges mest sålda miljöbilar. Det här året fyller Suzuki 100 år. Företaget kan nu se tillbaka på ett sekel med innovationer och tekniskt ledarskap.

2010 Ny Swift blir testvinnare

Hösten 2010 är det dags för en ny Swift. På varje punkt överträffar nya Suzuki Swift alla tidigare generationer. Och då talar vi om fem generationer Swift som tillsammans sålts i miljoner exemplar och som inte mindre än 63 gånger utnämnts till ”Årets Bil” i 19 länder.

Den nya Swift gjorde ingen besviken, allra minst en imponerad kår av motorjournalister. I Teknikens Världs småbilstest segrar Swift i konkurrens med 15 andra bilar. Omdömen som ”kul att ratta” och ”tufft utseende” leder fram till slutklämmen: Swift tar hem slutsegern tack vare högt bruksvärde och goda köregenskaper. Läs mer om Swift.

2012 Swift Sport debuterar

Tidigt på året är det dags att introducera Swift Sport. Efter de framgångsrika modellerna Swift, Swift 4X4 samt Swift diesel var det nu dags för top-of-the-line versionen Swift Sport.

Modellen, som är en vidareutvecklad, kompakt sportig bil, har sitt ursprung i den första Swift Sport som introducerades 2006.

2013 S-CROSS med fyrhjulsdrift som standard

Premiär för Suzukis nya familjebil S-CROSS. Modellen är standardutrustad med det intelligenta 4×4-systemet AllGrip.

Nya Suzuki Swift är en av världens mest utmärkta bilmodeller. Nu uppdaterad med bland annat farthållare och 16-tums aluminiumfälgar redan i Comfort-utförandet. Exclusive-versionen kan man nu även få med Navigator och LED-lampor.

2015 Välkommen nya Vitara

I april 2015 lanseras nya Vitara, en klassisk Suzuki-SUV kommer i ny skepnad. Läs mer omVitara här.

2016 Glädjespridaren Vitara S

Motorjournalisterna och vi välkomnar Vitara S till Vitara-familjen och med den vår alldeles nyutvecklade turbomotor BOOSTERJET. En direktinsprutad bensinturbo med extra kraft och prestanda. Läs mer om Vitara S och BOOSTERJET här!

2016 Upptäck Suzuki Baleno

Varken störst eller minst, men med ett grundutförande för att röra sig fritt i båda världar. Suzuki Baleno är en finurlig stor, liten bil där det finns mycket att upptäcka längs vägen. Premiär i maj 2016 hos landets Suzukihandlare. Här läser du mer om Baleno.

2017 Nya Ignis. En ultrakompakt SUV

Ignis är en ultrakompakt SUV. Med fyrhjulsdrift och hög markfrigång tar den sig fram som bara större bilar brukar göra. Och tar plats där de stora inte platsar.

Michio Suzuki

Suzukis vävstol 1909

1955 Suzulight

1970 Suzuki-jeepen