För oss är fyrhjulsdrift ingen lyx

Fyrhjulsdrift får aldrig bli en teknik bara ett fåtal anser sig ha råd med. Fyrhjulsdrift är till för alla som vill kunna ta sig fram under osäkra förhållanden. Framför allt är fyrhjulsdrift till för dig som inte har något annat val än din egen bil för att kunna ta dig dit plikten kallar.

Det är så vi på Suzuki ser på saken. Därför är alla Suzukis modeller (utom Baleno) utrustade med fyrhjulsdrift. Antingen som tillval eller som standard. Föraren behöver aldrig reflektera om fyrhjulsdriften är verksam eller inte. Därför har vi också sett till att priset för vår fyrhjulsdrift inte blir till ett hinder på vägen. Vi tror nämligen på det enkla faktum att ett attraktivt pris också lockar fler kunder. På så sätt blir ju alla nöjda.

Det senaste tillskottet med fyrhjulsdrift är nya Ignis som är utrustad med AllGrip Auto. En viskokoppling fördelar vridmomentet automatiskt till bakhjulen när framhjulen får sämre grepp på vägen. Omkopplingen sker blixtsnabbt. Till exempel på hala eller snöiga vintervägar.

Ta del av vår historia. Här nedan ett antal milstolpar genom åren.

1968 LJ10

1968 – Suzuki börjar utvecklingen av en lätt-4×4 bil. 1970 lanseras  LJ10, på marknaden, den första fyrhjulsdrivna bilen från Suzuki som blir en succé och produceras i stort antal i Japan. LJ10 har plats för tre platser: två fram och en bak. På platsen för det fjärde sätet placeras reservhjulet. LJ10 väger endast600 kilo och drivs av en luftkyld tvåcylindrig tvåtaktsmotor på 360 cc som ger 25 hk.

1974 LJ50

1974 är det dags för LJ50 som innebär ett stort steg framåt för Suzukis 4×4 linje. Suzuki inleder nu exporten av dekompakta fyrhjulsdrivna fordona. Första land utanför Japan att sälja Suzukis 4×4 blir Australien. LJ50 är utrustad med envattenkyld tre-cylindrig tvåtaktsmotor på 550 cc. Reservdäck är nu tillbaka på utsidan av karossen.

1978 LJ80

Med LJ80 tar Suzuki steget in i Europa. Med större hjulhus, en upphöjd huv och utsvängda bakre hjulhus, är den något tuffare än sina föregångare. Under huven sitter en fyrcylindrig 800 cc fyrtakts bensinmotor, som levererar 41 hk. Med lanseringen av  LJ80 i Europa etableras ett nytt marknadssegment, den kompakta 4×4 ”funauton”.

1982 SJ410 - internationellt genombrott

Med SJ410 får Suzukis kompakta 4×4 bilar ett internationella genombrott. Marknaden visar ett kraftig ökat intresse för terränggående fyrhjulsdrivna fordon i allmänhet. SJ är något större än LJ och har en mer modern design. Gasfyllda bakre stötdämpare ger mer komfort och under huven hittar vi nu en fyrcylindrig, fyrtakts, 1,0-liters bensinmotor på 45 hk.

1984 SJ413 - Samurai

I och med lanseringen av SJ413 får SJ-serien en ny 1,3-liters fyrcylindrig bensinmotor på 66 hk som innebär en rejäl dos av extra kraft. Bilen trivs både off road och och på asfalterade vägar. Förutom en vassare motor har SJ413 också försetts med en modern fem-växlad växellåda. I de allra flesta länder kallas SJ 413 rätt och slätt för Samurai.

1988 Vitara

Utvecklingen går snabbt och nu är det dags för introduktionen av den allra första generationen av Suzuki Vitara. Modellen med tre dörrar får snart en stor skara av entusiastiska anhängare. Vitara är ett idealisk allroundfordon för arbete, hobby och fritid och den markerar början på en ny trend i 4×4 segmentet. Spiralfjädrar runt om, servostyrning och en ny, funktionell inredning ger extra komfort. Det är fortfarande en riktig 4×4 med femväxlad låda, valbar fyrhjulsdrift med hög och låg växel.

1991 Vitara med 5-dörrar

Det här året är det premiär för Vitara i en femdörrars version. Med en längd på 4.030 mm, erbjuder den tillräckligt med utrymme för fem personer med bagage. Det betyder att bilen blir ett alternativ för familjen. Den 80 hk starka 1,6-liters insprutningsmotorn är försedd med katalysator. I versionen med 16-ventiler levererar motorn 95 hk. Automatlåda finns som tillval.

1998 Grand Vitara

På bilsalongen i Genève presenteras nya Suzuki Grand Vitara. Med en helt ny design, ger tillverkaren ett kraftfullt svar på det växande intresset för 4×4-segmentet. Bilen har en elegant och funktionell interiör, den erbjuder mer komfort och står ut med dess nya, starka motorer som 2,5 V6-motorn (144 hk) och 2,0 TDI (turbodiesel med intercooler) på 87 hk.

Samma får ett annat framgångsrecept sin efterföljare. Samurai ersätts av Jimny. Modellen sätter en ny standard bland kompakta 4×4 bilar. Det gäller utseende, off-road kapaciteten och komfort. Jinny är en värdig efterträdare för föregångarna.Inte minst tack vare den kraftfulla 1,3-liters 16-ventils motorn på 80 hk.

2002 Sjusitsig 4x4

2001 introducerades Grand Vitara XL-7. En 5-sitsig variant som följs upp av en 7-sitsig under 2002. Aldrig tidigare hade en 7-sitsig modell funnits på marknaden i det här segmentet av fyrhjulsdrift. Dessutom levererar den komfort i hög klass. Bilen har en sex-cylindrig 2,7 V6 motor på 173 hk med automatisk växellåda. Det är den hittills mest välutrustade modellen i Grand Vitara familjen.

2005 Ansiktslyftning för Grand Vitara

Den nya Grand Vitara är som en idrottsman i kostym. Dess smidiga, muskulösa och kraftfulla, utseende, är samtidigt både vackert och elegant. Den ger mer förfining, komfort och användarvänlighet samtidigt som den bjuder på bättre  off-road-egenskaper. Det här är en SUV som tilltalar till en bredare publik än någonsin. Grand Vitara är född till vinnare och har utvecklats som en ”state-of-the-art” prestandamaskin.

2006 SX4 med i-AWD

Suzuki tar ännu ett steg i 4×4 segmentet genom lanseringen av SX4 4×4. Denna unika sport crossover skiljer sig från konventionella fyrhjulsdrivna bilar i synnerhet med sitt utseende. SX4 4Grip äger den eleganta designen av en personbil, i kombination med mångsidighet hos en SUV. Tack vare ledande 4×4 teknik (i-AWD) erbjuder SX4 4Grip den flexibilitet som en aktiv livsstil kräver.

2011 Fyrhjulsdrivna sportsedanen Kizashi, 4x4 till Swift

Det här året lanseras den fyrhjulsdrivna sportsedanen Kizashi. Den utmärks av en hög utrustningsnivå och komfort i toppklass. Samma år får succébilen Swift fyrhjulsdrift och nu har Suzuki i Sverige ett modellprogram bestående av fyra fyrhjulsdrivna modeller; Swift, SX4, Grand Vitara och Kizashi.

2013 S-CROSS, fyrhjulsdrift för hela familjen

Suzukis familjebil S-CROSS kommer standardutrustad med det intelligenta 4×4-systemet AllGrip.

2015 Nya Vitara med AllGrip

I april 2015 introduceras nya Vitara. Vitaras 4×4 modeller är utrustade med nya generationens fyrhjulsdrift – AllGrip. Systemet hjälper till att skapa optimalt grepp vid körning, oavsett väderförhållanden och underlag.

2016 Glädjespridaren Vitara S

Motorjournalisterna och vi välkomnar Vitara S till Vitara-familjen och med den vår alldeles nyutvecklade turbomotor Boosterjet. En direktinsprutad bensinturbo med extra kraft och prestanda.

2017 Ignis. Ultrakompakt SUV med AllGrip Auto

Med 4x4-systemet AllGrip Auto tar Ignis sig fram trots oväntade förändringar av väglaget. En viskokoppling fördelar vridmomentet automatiskt till bakhjulen om framhjulen får sämre väggrepp. Omkopplingen sker blixtsnabbt, till exempel på hala eller snöiga vägar.