Hybrid – nu i alla våra modeller!

Nu finns alla våra modeller i hybridversion. I våra hybridbilar sitter en integrerad startmotor och generator (ISG). Det här systemet assisterar motorn vid acceleration och det laddar bilens batteri under färd.

Dessutom sköter ISG-systemet bilens stopp- och start- funktioner. Resultatet är en bättre bränsleekonomi och lägre utsläppsnivåer. Och du slipper leta efter laddstolpar.

Fördelar med hybrid

  1. Med Suzukis hybridteknik blir bilen både mer kraftfull och tystare, samtidigt som bränsleförbrukningens hålls ner. Hybridtekniken sänker bränsleförbrukningen och utsläppen med mellan 5–20 procent (beroende på modell) vid körning under realistiska förhållanden.
  2. Den elenergi som återvinns med hjälp av ISG:n används bland annat till bilens lampor, fläktar, pumpar och styrenheter.
  3. Hybridsystemet ger en snabb start, när bilen startar upp från stillastående läge är det den integrerade startmotorn som startar förbränningsmotorn. Resultatet är en lika snabb som bekväm start eftersom motorn snabbt kommer upp i varv.
  4. Sist men absolut inte minst: Suzukis hybridsystem har en lägre prislapp jämfört med laddhybrider och andra elektriska system och erbjuder en lägre skattenivå i jämförelse med traditionella bensinbilar.

Swift, Vitara, S-CROSS, Swace och ACROSS – alla med hybrid

Hybridsystemet finns dels med en ISG på 12V, dels 48V. Swift Hybrid är försedd med 12V, Swift Sport, samt S-CROSS och Vitara 4x4, är utrustade med 48V-systemet. Unikt för Suzuki är att vi dessutom erbjuder hybridbilar med motorer konverterade för gasdrift.

Våra senaste hybridmodeller — Swace och ACROSS

Upptäck våra två nyheter: dynamiska Swace och kraftfulla ACROSS. Båda kommer de med hybridsystem. Swace som fullhybrid och ACROSS som laddhybrid.

Fullhybriden Swace
Elmotorn startar din Swace mjukt och tyst och fungerar som enda drivmotor vid lägre hastigheter. Vid högre hastigheter och kraftig acceleration får elmotorn draghjälp av den kraftfulla men extremt bränslesnåla 1,8-liters bensinmotorn med en totaleffekt på 122 hk, samtidigt som hybridbatteriet laddas vid behov. Elektriciteten genereras dels av bensinmotorn via generatorn när batterieffekten är låg, dels av hjulrotation via elmotorn vid inbromsning. När du stannar din Swace stängs alla enheter av för att spara energi. Du kan även välj EV som körläge om du vill undvika att sprida avgaser och buller i bostadsområden eller P-hus. Då stoppas bensinmotorn och din Swace går enbart på elektricitet.*

B-läge
Det här växelläget använder lätt motorbromsning vid körning i nedförsbacke och laddar hybridbatteriet när gaspedalen släpps.

* EV-körlägets tillgänglighet och maximal körsträcka i EV-läget
varierar beroende på fordonsförhållanden och batteriets
laddningsnivå.

Laddhybriden ACROSS
En kraftfull elektrisk motor arbetar smidigt, tyst och vridstarkt för komfortabel vardagskörning. När du behöver mer acceleration vid körning i hög hastighet får du hjälp av en bensinmotor på 2,5 liter, som också gör att du slipper oroa dig på längre resor. Bensinmotorn laddar även batteriet och förstärker kraften i höga hastigheter.  Hybridbatteriet laddar du bekvämt hemma eller på en laddningsstation. Batteriet och elmotorn gör det möjligt att köra i hastigheter upp till 135 km/h på eldrift. Dessutom bjuder ACROSS på klassledande räckvidd på el, nämligen hela 75 km.

Se körmönster för Swace och ACROSS nedan.

Mer om tekniken

Hjärtat i tekniken är den integrerade startmotorn och generatorn, den så kallade ISG:n. Den kan enklast beskrivas som en länk mellan bilens traditionella förbränningsmotor och det litiumjonbatteri där energi lagras och hämtas.

ISG:n fungerar med andra ord både som motor och generator. Som motor kan den ge extra kraft till förbränningsmotorn vid start och acceleration. Omvänt kan den drivas av förbränningsmotorn och alstra elektricitet vid exempelvis inbromsningar och när farten hålls konstant.

Batterierna i våra hybridbilar är av litiumjontyp, det är små och effektiva, med en spänning på 48 respektive 12 volt. I våra hybridmodeller sitter den senaste av Suzukis motorteknik. Samtliga modeller kan som redan nämnts även fås med motor konverterad till biogas.

Se hur det fungerar

Suzuki hybrid – optimerad bensinförbrukning under stads- och landsvägskörning

FÖRDELAR I KORTHET

  • Systemet ger lägre bränsleförbrukning
  • Mer kraft tack vare ISG-systemet
  • Minskade utsläppsnivåer
  • Lägre fordonsskatt
  • Erbjuder en lägre prisnivå jämfört med laddhybrider och andra elbilar
  • Ingen laddning via laddstolpar behövs

Swace körmönster

ACROSS körmönster