Nya Suzuki S-CROSS

I september 2013 introducerades S-CROSS i Sverige. Modellen är en viktig spelare i Suzuki-laget och har under åren fått en trogen publik. Nu är det dags för en omfattande uppdatering som innebär förbättringar på flera olika plan.

• Ny, kraftfull design
• Nya BOOSTERJET turbomotorer
• Ny sexstegad automat
• Förbättrade köregenskaper
• Finslipad interiör
• Stora valmöjligheter

Suzuki tillverkar nya S-CROSS vid Magyar Suzuki-fabriken i Ungern och modellen rullar ut på Europa-marknaden i september.

NYA TURBOMOTORER – BOOSTERJET
Suzukis egenutvecklade BOOSTERJET-motorer har utvecklats med målsättningen att reducera vikt och storlek samtidigt som man eftersträvat snabbare gasrespons och den mjukhet som är karaktäristisk för Suzukis motorer.

BOOSTERJET 112 hk
Den nya 1,0 BOOSTERJET är en nyutvecklad direktinsprutad 3-cylindrig bensinturbo som kombinerar låg bensinförbrukning med genuin körglädje. Detta genom konceptet liten cylindervolym och turboladdare. En kombination som ger högt vridmoment.

Den så kallade waste gate-ventilen är öppen under låg belastning och när mer effekt önskas stänger den och skapar därigenom ett högre laddtryck. BOOSTERJET-teknologin innebär att vid låg belastning fungerar motorn som en vanlig sugmotor och turbon snurrar med reducerad hastighet, vilket innebär att man undviker det klassiska turborycket vid acceleration. Munstyckena är placerade i förbränningsutrymmena, vilket ger ökad verkningsgrad, högre effekt samt bättre bränsleekonomi.

S-CROSS med 1,0 BOOSTERJET-motorn har en effekt på 82 kW /112 hk samt ett vridmoment på 170 Nm.

När det gäller transmissioner erbjuds 1,0 BOOSTERJET 112 hk med en 5-stegad manuell växellåda, som optimerats för att reducera friktionen i växellådan och göra växlingen distinktare. Även en nyutvecklad 6-stegad automat är tillgänglig och ger samma utmärkta prestanda.

Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km 5,0 – 5,6 beroende på drivningskonfiguration och transmission.
CO2-utsläpp g/km 113 – 126 beroende på nämnda förutsättningar.

BOOSTERJET 140 hk
Det större motoralternativet är en bensinmotor på 1,4 liter som utvecklar 103 kW / 140 hk och ett vridmoment på 220 Nm.

Transmissioner för 1,4-litersmodellen är en manuell 6-stegad låda alternativt den nyutvecklade 6-stegade automaten.

Bränsleförbrukning blandad körning l/100 km 5,6 – 5,7 beroende på drivningskonfiguration och transmission.
CO2-utsläpp g/km 127 – 128 beroende på nämnda förutsättningar.

FÖRBÄTTRADE VÄGEGENSKAPER
Styrning och upphängning är modifierade bland annat genom den uppdaterade styrväxeln. Förändringarna innebär en mer direkt och kursstabil styrning liksom bättre komfort vid körning på sämre vägar.

ALLGRIP 4×4 / DRIVE MODES
Suzukis ALLGRIP-system har utvecklats ur företagets mångåriga erfarenhet och kunnande inom området.

Det intelligenta 4×4-systemet tar hjälp av de fyra körinställningar som föraren kan välja – auto, sport, snow och lock. Denna kombination medger maximal kontroll vid olika typer av väg- och körförhållanden. Med ett enkelt tryck- och vridkontakt på mittkonsolen väljer föraren önskad inställning.

• Auto – i Autoläget prioriteras bränsleekonomin och används vid körning i de vanligaste förhållandena. Systemet innebär 2WD med blixtsnabb inkoppling av 4×4 vid hjulspinn.
• Sport – sportinställningen. Optimerar acceleration, vilket gör att motorn svarar snabbare vid rörelse från gaspedalen. Vid låga och normala hastigheter anpassar systemet vridmomentet för att optimera kurvtagningsförmågan.
• Snow – denna inställning är som namnet antyder anpassad för körning på snöiga, oplogade och hala vägavsnitt. Systemet integrerar såväl gaspådrag som styrning för maximal dragkraft och stabilitet på ytor med låg friktion.
• Lock – den här inställningen underlättar att få loss bilen ur snö, lera eller sand. Systemet levererar kontinuerligt maximalt vridmoment även till bakhjulen.

INTERIÖR & UTRUSTNING
Interiören är uppdaterad med nya klädslar, nydesignad instrumentpanel och ny färgsättning. Nytt är också att backkamera finns redan på Exclusive-nivå. Möjligheten att spegla sin mobil i Infotainmentsystemet finns även via Apple CarPlay och MirrorLink.

SÄKERHET
Karossen har Suzukis TECT-koncept (Total Effective Control Technology) som innebär ett system för absorbering av krockvåld för maximalt skydd av förare och passagerare. Hög utnyttjandegrad av höghållfast stål i viktiga partier gör karossen lätt och samtidigt maximalt ”krockpotent”.

I den passiva säkerhetsutrustningen ingår sju krockkuddar, bältessträckare och dito kraftbegränsare; ett system för undvikande av pedalinträngning i kupén (vid frontal kollision). För fotgängarskyddet har motorhuvens form, vindrutetorkarna samt den främre stötfångaren utformats för att absorbera och därmed minimera påkörningsvåldet.

Toppmodellen High Executive är dessutom utrustad med autobroms och adaptiv farthållare.

EXEMPEL PÅ ÖVRIG UTRUSTNING
EASS-system (stopp och startsystem), farthållare, Bluetooth samt Hill Hold Control är exempel på standardutrustning redan från instegsmodellen Comfort.

Exclusive-versionen adderar Infotainmentsystem med 7” pekskärm, Smartphone Linkage, backkamera, nyckelfritt startsystem, 17” lättmetallfälgar, LED-strålkastare, 2-zons klimatanläggning mm.

Till High Executive-versionen tillkommer exempelvis adaptiv farthållare, autobroms (Radar Brake Support), navigation och panoramasoltak.

UTRYMMEN
En längd på 4300 mm och en bredd på 1765 mm ger en rymlig interiör; avståndet mellan de främre och bakre passagerarna är 814 mm. Ryggen på framstolarna är utformade för att ge baksätespassagerna ett rejält knäutrymme, speciellt uppskattat vid långa resor. Med baksätet i uppfällt läge har nya S-CROSS fina utrymmen med en bagagerumskapacitet på 430 liter. Baksätet och hatthyllan kan även omdisponeras för olika typer av bagage.

PRISER
Boosterjet 112 hk Comfort 2WD 5MT 164. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive 2WD 5MT 184. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive 2WD 6AT 198. 400:-
Boosterjet 112 hk Exclusive AllGrip 4×4 5MT 199. 900:-
Boosterjet 112 hk Exclusive AllGrip 4×4 6AT 213. 400:-
Boosterjet 140 hk Exclusive Allgrip 4×4 6MT 209. 900:-
Boosterjet 140 hk Exclusive AllGrip 4×4 6AT 223. 400:-
Boosterjet 140 hk High Executive AllGrip 4×4 6MT 234. 900:-
Boosterjet 140 hk High Executive AllGrip 4×4 6AT 248. 400:-

TILLVAL
Metallic 4.900:-

INTRODUKTION
22 september

Ladda ner pressmeddelande som PDF

Ladda ned högupplöst bild

Bertel Andrén Pressmeddelanden